Groene Supply Chains

Klimaat- en milieuproblemen leggen een toenemende druk op de maatschappij om de handen in elkaar te slaan en duurzamer om te gaan met de wereld waarin we leven. Zowel de overheid, de consumenten als de bedrijven dragen duurzaamheid dan ook steeds hoger in het vaandel. De logistieke sector, die prominent aanwezig is in Vlaanderen, zal ook zijn steentje moeten bijdragen.

Alternatieve brandstoffen, hernieuwbare energie, multimodaliteit, minder verpakking, duurzaam materialengebruik, circulaire economie, … zijn trends die steeds zichtbaarder worden. Deze trends moeten zich verderzetten en versterken. De Europese ‘Green Deal’ legt de lat bovendien hoog: we moeten naar ‘zero emission’.

Cambion

Met het project Cambion wil VIL onderzoeken of het principe van autodelen ook toe te passen is in de logistieke sector door middel van fleet sharing. Kunnen en willen bedrijven hun transportmiddelen delen op de momenten dat ze deze niet gebruiken om kosten te reduceren en extra omzet te genereren? Het project focust zich op zowel eigen vervoer als vervoer voor rekening van derden.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Cilotex (Circulaire Logistiek voor de Textielindustrie)

De kledingindustrie is de tweede grootste vervuiler ter wereld, na de olie industrie. Bovendien belandt maar liefst 80% van het textiel op de afvalberg. Met het project Cilotex (Circulaire Logistiek voor de Textielindustrie) wil VIL de logistieke mogelijkheden nagaan om de circulaire economie voor de textielsector te stimuleren.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Polluted Packaging Logistics

De logistiek en verwerking van verontreinigde verpakkingen, zoals vaten waar chemicaliën, verven, lijmen, detergenten en oliën in bewaard zijn, vormen een probleem waar tal van bedrijven mee kampen. Met het project Polluted Packaging zoekt VIL uit of deze verpakkingen op een efficiëntere manier ingezameld, verwerkt en eventueel zelfs gerecycleerd of hergebruikt kunnen worden.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

H2-Share

WaterstofNet coördineert het Europese project H2-Share in samenwerking met een 15-tal partners waaronder VIL. Het heeft daarvoor goedkeuring gekregen van Interreg North-West Europe (NWE). ‘H2-Share’ staat voor ‘Hydrogen Solutions for Heavy-Duty Transport’ gericht op vermindering van emissies in Noordwest-Europa. Binnen H2-Share zal een heavy-duty waterstoftruck en een mobiel waterstoftankstation gebouwd en gedemonstreerd worden.

status: In uitvoering | thema: Groene Supply Chains | type: Europees

Empty Logistics

Drank in glazen flessen blijft populair in België, vooral bij drankenhandelaars en in de horeca. De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant. Deze kosten wil VIL in dit project in kaart brengen en reduceren.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Fresh Food Logistics

Te veel voeding gaat verloren in de distributieketen. Met het project ‘Fresh Food Logistics’ wil VIL nagaan waar en hoe voedselbederf kan vermeden of verminderd worden, door een optimalisatie van de logistieke keten van verse voeding bij de retailers.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

IKEO (Inzameling klein elektro online)

De wetgeving bepaalt dat elk bedrijf dat ’een elektr(on)isch toestel op de Belgische markt brengt‘ ook de inzameling en de verwerking van de afgedankte toestellen op zich neemt. Hoe moeten webshops en hun logistieke dienstverleners de terugnameplicht die van toepassing is op kleine elektrische toestellen logistiek organiseren? Het project IKEO (Inzameling klein elektro online) wil op deze vraag een antwoord bieden.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Value Added Trucking (V.A.T.)

In het project V.A.T. wil het VIL onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in de zelfrijdende modus bevindt.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Flanders Recycling Hub

Afval is het nieuwe goud’, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het ambitieus project ‘Flanders Recycling Hub’ wil de Vlaamse havens op de wereldkaart zetten als aantrekkingspool voor materialenstromen en recyclage-activiteiten.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Nearshoring

Veel bedrijven die al lang produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. Het VIL start samen met zeven bedrijven het project ‘Nearshoring’ op om de logistieke opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op in te spelen.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

CycleLogistics Ahead

VIL is projectpartner van het Europees project ‘CycleLogistics Ahead’. Dit project bouwt verder op het succesvolle Europees project ‘Cyclelogistics’ waarbij de mogelijkheden van cargofietsen voor leveringen in de binnenstad werden gedemonstreerd en de voordelen zoals lage kosten, efficiënte goederendoorstroming en de positieve weerklank bij zowel media als publiek duidelijk werden aangetoond.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Europees

Subsidies voor bedrijven en onderzoeksinstellingen


Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.

Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!

Ontdek hier de voorwaarden

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL