Mobile Methanol Utilisation
In het project ‘Mobile Methanol Utilisation (MMU)’ is VIL, in samenwerking met UGent, nagegaan welke rol groene methanol kan spelen in het verduurzamen van ’heavy duty’ logistieke toepassingen.
In het project ‘Mobile Methanol Utilisation (MMU)’ is VIL, in samenwerking met UGent, nagegaan welke rol groene methanol kan spelen in het verduurzamen van ’heavy duty’ logistieke toepassingen.
De circulaire economie is erg belangrijk in de transitie naar een duurzame samenleving. Ook in de uitgebreide Vlaamse chemiesector zijn de ogen gericht op een circulaire toekomst. VIL en VITO willen samen met de logistieke, de recyclage- en de chemiesector belangrijke stappen zetten in de ontwikkeling van Vlaanderen als kunststofrecyclage hub voor Europa.
Het vrachtvervoer over de weg slaat de richting in van een emissieloze toekomst. In Logibat zal VIL onderzoeken wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen.
Het doel van het project BOOSTLOG, waar VIL aan meewerkt, is het systematisch verzamelen van de resultaten van Research & Innovation projecten binnen de EU om hiermee de impact van deze projecten te vergroten.
Het doel van het H2020-project ENTRANCE is het realiseren van een Europees matchmaking platform voor innovatieve transport- en mobiliteitsdiensten en tools. Het project zal duurzame oplossingen versnellen met als doel de Europese CO₂-emissies en schadelijke stoffen veroorzaakt door transport en de mobiliteitssector te beperken.
ULaaDS, een Horizon 2020-project, wil nieuwe ‘zero-emission’ oplossingen voor stadslogistiek faciliteren en versnellen. De focus ligt op de logistieke uitdagingen ten gevolge van de on-demand economie. ULaaDs moet bijdragen aan ‘zero-emission’ stadslogistiek in de Europese Unie tegen 2030.
In het interclusterproject “Re2LiVe” wil VIL samen met zijn partners (Sirris, SIM, VITO, Flux50, VUB) onderzoeken hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in de groeiende markt van lithium-ion batterijen voor elektrische voertuigen. De recyclage van dergelijke batterijen stelt ons voor een aantal uitdagingen, maar biedt ook kansen voor de Vlaamse industrie en logistiek.
In het project ‘Logigrid’ hebben VIL en Flux50 als speerpuntclusters voor de logistieke en energiesector samen onderzocht hoe Smart Microgrids kunnen bijdragen bij de elektrificatie van de Vlaamse logistieke sector en haar transitie naar hernieuwbare energie.
De LSI is de eerste index die de duurzaamheidsperformantie van de logistieke activiteiten van een bedrijf beoordeelt. Deze jaarlijkse index is een krachtig instrument die een duurzaamheidsscore berekent op basis van een set van kwantitatieve en kwalitatieve criteria en indicatoren. De focus van de LSI ligt m.a.w. op de werkelijke prestaties van de logistieke processen.
In het project Hydrolog onderzoekt VIL de mogelijkheden van het gebruik van waterstof voor interne transportmiddelen. Door de uitwerking van een business model waarbij verschillende bedrijven beleverd worden door een mobiel waterstoftankstation, wil het project Hydrolog de transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof faciliteren.
Stilstand kost de logistieke sector handenvol geld. Het aantal assets en diensten dat niet voor 100% gedurende de dag benut wordt is eindeloos. Met het project ‘Sharing Logistics’ lanceert VIL een webplatform dat een efficiëntere bezettingsgraad van deze logistieke assets en diensten bereikt door het aanbod met de vraag te matchen.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!