Duurzaamheid en e-commerce zijn twee thema’s die de actualiteit beheersen. De opmars van online winkelen is nog versneld door de coronacrisis. Niet alleen kopen steeds meer Belgen online, het aantal pakketjes per Belg stijgt en het online aanbod wordt steeds breder. Dat zorgt voor een steeds groter debat over de duurzaamheid van e-commerce.
Enerzijds zijn er discussies over het afval dat het verpakkingsmateriaal veroorzaakt, de overlast van bestelwagens die de steden doorkruisen, de zin en onzin van levering op dezelfde of de volgende dag en de impact van gratis retouren. Anderzijds zijn er ook onderzoeken waarin aangetoond wordt dat in een één-op-één vergelijking en in de juiste omstandigheden, e-commerce duurzamer kan zijn dan offline shoppen.
Die omstandigheden situeren zich op een aantal vlakken: zo is er de gekozen levermethode, het type verpakking dat de webshop gebruikt, de keuze van het type voertuig, de efficiëntie van de route en daarnaast ook consument-specifieke zaken zoals de woonplaats (ruraal vs. stedelijk) en hoe de consument zich verplaatst naar een afhaalpunt (te voet of met de auto). Green Last Mile wil concrete antwoorden op het maatschappelijke debat over de duurzaamheid van e-commerce bieden.