Green Last Mile (e-Pack)

Met Green Last Mile (e-Pack) wil VIL webshops, logistieke dienstverleners en consumenten helpen om duurzame keuzes te maken. Hiervoor zal VIL een uniforme rekenmethode en tool ontwikkelen voor webwinkels en logistieke dienstverleners om de consument duidelijkheid te verschaffen over de impact van zijn logistieke keuzes voor verpakking en verzending.

 

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Duurzaamheid en e-commerce zijn twee thema’s die de actualiteit beheersen. De opmars van online winkelen is nog versneld door de coronacrisis. Niet alleen kopen steeds meer Belgen online, het aantal pakketjes per Belg stijgt en het online aanbod wordt steeds breder. Dat zorgt voor een steeds groter debat over de duurzaamheid van e-commerce.

Enerzijds zijn er discussies over het afval dat het verpakkingsmateriaal veroorzaakt, de overlast van bestelwagens die de steden doorkruisen, de zin en onzin van levering op dezelfde of de volgende dag en de impact van gratis retouren. Anderzijds zijn er ook onderzoeken waarin aangetoond wordt dat in een één-op-één vergelijking en in de juiste omstandigheden, e-commerce duurzamer kan zijn dan offline shoppen.

Die omstandigheden situeren zich op een aantal vlakken: zo is er de gekozen levermethode, het type verpakking dat de webshop gebruikt, de keuze van het type voertuig, de efficiëntie van de route en daarnaast ook consument-specifieke zaken zoals de woonplaats (ruraal vs. stedelijk) en hoe de consument zich verplaatst naar een afhaalpunt (te voet of met de auto). Green Last Mile wil concrete antwoorden op het maatschappelijke debat over de duurzaamheid van e-commerce bieden.

Resultaten

  • Als de consument steeds kiest voor de meest duurzame leveroptie, daalt de duurzaamheidskost met 21 %.
  • Om inzicht te geven in de duurzaamheid van verschillende leveropties is het belangrijk om dit op een uniforme, wetenschappelijk onderbouwde manier te berekenen.
  • Op vraag van VIL en Comeos ontwikkelde VUB Mobilise een rekenmethode om per aankoop op postcodeniveau de meest duurzame leveroptie weer te geven. Deze nieuwe tool, Smartdrop genaamd, wordt nu als verderzetting van dit project door Comeos bij vijf handelaars uitgerold: AVA, Decathlon, Dreamland, Fnac/Vanden Borre en Ici Paris XL.  
  • Om consumenten effectief te overtuigen om de duurzaamste optie te kiezen is het van belang dat handelaars deze optie duidelijk kenbaar maken in hun webshop en hier ook actief over communiceren via verschillende kanalen.
  • Ook e-commerce verpakkingen hebben een belangrijke impact op de duurzaamheid, vooral de vulgraad van pakketten en de gebruikte materialen.
  • VIL heeft hiervoor samen met VITO advies uitgewerkt om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken.  

Download hier het verpakkingsadviesdocument

Praktisch

Start: januari 2022
Einde: september 2023

Projectdeelnemers

19 bedrijven: APCOA Parking, BD Logistics, Bleckmann, bpost, Cargo Velo, De Gele Flamingo, DHL Parcel, Foodbelgium, GLS, KissPlanet, Mondial Relay, Petrol Cave, PostNL, Proximus, RAAF, Runners Lab, Telenet, Torfs en Urbike.
 


Projectpartner: VITO

 

 

 

 

Meer weten?

Contacteer Geert Verbelen (geert.verbelen@vil.be)

Pers

20/10/2023 – VIL persbericht – Consument kan maatschappelijke kost van online pakjes met 21 % doen dalen

24/03/2022 – VIL persbericht – VIL wil e-commerce duurzamer maken

Nieuws

VIL: Hét aanspreekpunt voor de logistieke sector

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL