Select4Care
Met het Select4Care-project willen Denuo en VIL een meer circulaire strategie voor single use kunststofmaterialen in ziekenhuizen bewerkstelligen.
Met het Select4Care-project willen Denuo en VIL een meer circulaire strategie voor single use kunststofmaterialen in ziekenhuizen bewerkstelligen.
Dit project wil korte keten activiteiten van land- en tuinbouwbedrijven opschalen door het optimaliseren en professionaliseren van de logistiek. Logistieke optimalisatie creëert toegang tot nieuwe markten en moet leiden tot kostenverlaging en kwaliteitsgroei.
Met het project ‘Floating battery’ willen VIL en Sirris voor de binnenvaart een flexibele en duurzame oplossing uitwerken door het inzetten van batterijcontainers voor stroomvoorziening tijdens het aanmeren en als laadinfrastructuur voor batterij-elektrische schepen op ligplaatsen waar er geen vaste infrastructuur beschikbaar is.
Met het project ‘Duurzame logistieke terreinen’ willen VIL, Vlakwa, VITO en UAntwerpen de logistieke sector inspireren en stimuleren om logistieke terreinen en vastgoed duurzamer te maken. Dit door kosten- en ruimtebesparende samenwerking en de inzet van innovatieve technologieën.
Cooperative and Interconnected Green delivery solutions Het GREENLOG project onderzoekt nieuwe innovatieve methodes voor economisch, sociaal en ecologisch duurzame stadslogistiek. In dit project ligt de focus vooral op een betere samenwerking tussen alle spelers die deel uitmaken van het stadslogistieke ecosysteem. Binnen Vlaanderen slaan de steden Gent, Leuven en Mechelen de handen in elkaar om […]
Logistieke bedrijven beschikken over veel data in allerlei bedrijfssystemen. Efficiënt gebruik van deze data bij het nemen van commerciële en strategische beslissingen vormt echter een groter uitdaging. In het project BILOG zullen VIL en UHasselt een methodologie ontwikkelen waardoor Business Intelligence bij alle logistieke bedrijven praktisch haalbaar wordt.
Het project CHyPS, wat staat voor Clean Hydrogen Propulsion for Ships, wil de weg effenen naar een volwaardige numerieke toolbox, waarbij verschillende componenten van een scheepsvoortstuwingssysteem worden gesimuleerd dat wordt aangedreven door schone brandstoffen zoals (vloeibare) waterstof, e-methaan of methanol.
Met Green Last Mile (e-Pack) wil VIL webshops, logistieke dienstverleners en consumenten helpen om duurzame keuzes te maken. Hiervoor zal VIL een uniforme rekenmethode en tool ontwikkelen voor webwinkels en logistieke dienstverleners om de consument duidelijkheid te verschaffen over de impact van zijn logistieke keuzes voor verpakking en verzending.
Stargate is een project van Brussels Airport waarin een consortium van 21 partners, waaronder VIL, samenwerken om de luchtvaart en luchthavens groener en duurzamer te maken. Concreet komt er onder meer een eigen menginstallatie voor biobrandstof op de luchthaven, elektrisch grondafhandelingsmateriaal en wordt er gewerkt aan een nieuwe innovatie om het proefdraaien van motoren stiller te maken.
Het cSBO project MILESTONE, dat VIL, in samenwerking met partners Universiteit Hasselt, KU Leuven en de Universiteit Antwerpen uitwerkt wil verschillende technologische interventies ontwikkelen en testen om de moeilijke werkomstandigheden, stress en negatieve gezondheidseffecten voor chauffeurs te verminderen, en bedrijfsplanning te verbeteren.
In het project ‘Mobile Methanol Utilisation (MMU)’ is VIL, in samenwerking met UGent, nagegaan welke rol groene methanol kan spelen in het verduurzamen van ’heavy duty’ logistieke toepassingen.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!