
ReMeWa – Methanol
Retrofit dual-fuel Methanol-Diesel en Waterstof-Diesel kit met evaluatietool en proeftuin voor de binnenvaart en voor yard/terminal (material handling) equipment.
Retrofit dual-fuel Methanol-Diesel en Waterstof-Diesel kit met evaluatietool en proeftuin voor de binnenvaart en voor yard/terminal (material handling) equipment.
Duurzame energie als verdienmodel
De toekomst van vrachtvervoer: welke alternatieve brandstoffen kiezen? Het NAFT-project biedt een unieke kans om mee vorm te geven aan de toekomst van vrachtvervoer over de weg. De vraag is niet meer óf, maar wélke alternatieve brandstoffen de klassieke diesel gaan vervangen. In samenwerking met VIL ontdekken deelnemende bedrijven de beste opties om hun transport […]
De toekomst van circulaire logistiek in LogiVille LogiVille breidt uit met een focus op circulaire logistiek. Vanaf september 2025 kunnen bezoekers zich laten onderdompelen in een volledig nieuwe immersive room, waar circulaire supply chains tot leven komen. Dit project is mede mogelijk gemaakt met de steun van EFRO, de Vlaamse Overheid en Provincie Antwerpen. De […]
AUTOSUP ondersteunt de transitie van supply chain knooppunten zoals havens, naar volledig geautomatiseerde hubs. De havens van Antwerpen en Triëst (Italië) zullen daarbij dienen als ‘living labs’. VIL levert de nodige expertise voor zowel de proces- als operationele automatisering van deze hubs, verzorgt de projectcommunicatie en de kennisdeling.
Bedrijven helpen om transportverpakkingen in de logistieke keten te vermijden of tot een absoluut minimum te beperken, dat is de ambitie van dit VIL-project. VIL zoekt mee naar oplossingen en zal die toetsen aan functionele, duurzaamheids- en andere wettelijke vereisten. Hergebruik van dragers en materialen is daarbij een belangrijke element.
Bijna 60 organisaties verbinden zich ertoe meer natuur te voorzien op zoveel mogelijk parkeerterreinen in Vlaanderen.
Het BIOloop-project wil een decision support tool ontwerpen om supply chain stromen van biomassa nevenstromen te analyseren en optimaliseren via geoptimaliseerde logistiek met als doel vraag en aanbod beter met elkaar te verbinden met uiteindelijk als resultaat meer hoogwaardige biogebaseerde toepassingen voor verschillende industrieën.
De ambitie van dit VIL-project is om de fietslogistiek te verbeteren door gebruik te maken van grotere types fietsen en aanhangers, geschikt voor o.a. palletvervoer. Ook wordt gekeken naar aangepaste structuren om grotere volumes te verwerken. Welke vrachtstromen kunnen deze nieuwe cargofietsen bedienen en hoe kunnen ze worden geïntegreerd in bestaande logistieke processen?
Met het Select4Care-project willen Denuo en VIL een circulaire strategie voor single use kunststofmaterialen in ziekenhuizen bevorderen. Het project richt zich op selectieve inzameling, sortering, ontmanteling en hoogwaardige recyclage van materialen die niet hergebruikt kunnen worden.
Dit project streeft ernaar de activiteiten van land- en tuinbouwbedrijven in de korte keten te vergroten door middel van het verbeteren en professionaliseren van hun logistieke processen. Door logistieke optimalisatie wordt toegang tot nieuwe markten mogelijk gemaakt en zou het moeten resulteren in kostenverlaging en verbetering van de kwaliteit.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!