Methanol is nu al een veel gebruikte grondstof voor industriële toepassingen, maar de huidige productie ervan is veelal gebaseerd op fossiele bronnen. Het is echter ook mogelijk om methanol te produceren op basis van biomassa of middels groene waterstof en opgevangen CO2. We spreken dan van groene methanol. De CCU-technologie (Carbon Capture and Utilisation) die kan worden aangewend om CO2 naar groene methanol om te zetten is één van de meest mature CCU-technologieën. Ook in Vlaanderen worden investeringen gepland die productie van groene methanol door CCU mogelijk zullen maken. Groene methanol als klimaatneutrale brandstof heeft een aantal interessante eigenschappen. Het is vloeibaar bij omgevingstemperatuur, heeft een hoge energiedichtheid en zorgt voor sterk verlaagde emissies van stikstofcomponenten (NOx), zwavelcomponenten (SOx) en fijn stof. Door zijn chemische eigenschappen kan groene methanol worden vervoerd, opgeslagen en getankt op een wijze die erg vergelijkbaar is met de gebruikelijke fossiele brandstoffen. Groene methanol kan geleidelijk worden ingevoerd in de verbrandingsmotor, wat belangrijk is voor voer- en vaartuigen of materieel met een lange levensduur.
Doel
Met dit project willen VIL en UGent onderzoeken welke rol groene methanol kan spelen in het verduurzamen van specifieke ’heavy duty‘ logistieke toepassingen, zoals binnenvaart, spoor, specifieke havenactiviteiten en goederenbehandeling. Hierbij is het van essentieel belang om de technische mogelijkheden van groene methanol in te passen in de operationele noden van bedrijven binnen de economische context waarin ze opereren.