Logibat

Het vrachtvervoer over de weg slaat de richting in van een emissieloze toekomst. In Logibat heeft VIL onderzocht wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Door de spectaculaire ontwikkeling van batterijtechnologie kan de batterij-elektrische wagen op de weg een kostenefficiënte en substantiële bijdrage leveren. Bovendien dwingt de steeds strengere regelgeving en de toenemende druk tot verduurzaming de logistieke sector tot nadenken.  Ook truckfabrikanten geven een duidelijk signaal dat de pioniersfase voorbij is en zetten hun eerste stappen richting serieproductie.

De batterijtechnologie wordt steeds krachtiger, waardoor zware batterij-elektrische vrachtwagens met een rijbereik van meerdere honderden kilometer nu al realiteit zijn.  Mede door de gunstige prijsevolutie maakt deze technologie een goede kans op een relatief snelle doorbraak.

Tezelfdertijd worden in Europa in snel tempo ‘gigafabrieken’ neergezet met het oog op de productie van batterijen. Niet alleen de grote truckconstructeurs bieden elektrische varianten van hun voertuigen aan, ook nieuwkomers gooien zich in de strijd om de elektrificatie van het goederenvervoer.

 

Resultaten

  • Elektrische vrachtwagens zijn geen ver toekomstbeeld meer, maar worden stilaan realiteit. Ze zullen minstens een substantiële rol gaan spelen in alle segmenten van ons vrachtvervoer en zorgen voor een ongekende omwenteling in de transportsector.
  • De transport-, de energiesector en de overheid moeten de handen in elkaar slaan.
  • Op operationeel vlak vraagt elektrisch rijden een nieuwe manier van werken. Het opladen moet geïntegreerd worden in de activiteiten.
  • Het is van groot belang dat de transport- en energiesector elkaar goed leren kennen.
    • Zo zullen transportbedrijven hun aankoop van energie fundamenteel anders moeten gaan aanpakken.
    • Daarnaast zal de nodige infrastructuur tijdig op de juiste plaatsen aanwezig moeten zijn om te zorgen voor voldoende elektrisch vermogen.
    • Energieleveranciers kunnen de transportsector ook op een kostengunstige manier aan elektriciteit helpen.
  • Het is essentieel dat de overheid voor een kader zorgt dat deze doelstellingen kunnen gerealiseerd worden, zoals aanpassingen in de rij- en rusttijden.
  • In samenwerking met de VUB werd er een TCO-tool ontwikkeld die inzicht geeft in de Total Cost of Ownership van een batterij-elektrische vrachtwagen tegenover een dieselvoertuig.

Praktisch

Start: mei 2021
Einde: april 2023

Meer weten?

Contacteer Steve Sel (steve.sel@vil.be) of Sven Geysels (sven.geysels@vil.be)

Projectdeelnemers

31 bedrijven: ABB, Aquafin, Barry Callebaut Belgium, Brink’s Solutions Belgium, Colruyt Group, Conway, Deconinck brandstoffen, ECS, Gilbert De Clerck, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, ICO, Ivago, Jogo Logistics, La Lorraine Transport, Lapauw Mario, Limburg.net, MC Transport & Logistics, Mobility Plus, North Sea Port, Put-Hendrickx Vervoer, Quinntra, R&L, Renault, Scania, Siemens Mobility, Sprint Transport, Trans-IT, Transport Louwyck, Volvo, VP Xpress en Yuso.


Klankbordgroep

Avere, Comeos, Confederatie Bouw, Elia, Febetra, Febiac, Fluvius, Flux50, MOW en TLV.

Pers

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

De Burburestraat 6-8, 2000 Antwerpen
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL