![](https://vil.be/wp-content/uploads/2019/12/AI4Cast-VIL-projectpics-rond-01-150x150.png)
AI4Cast
In het project ‘AI4Cast’ hebben HOWest, Sirris en VIL samen onderzocht hoe Artificiele Intelligentie kan worden ingezet voor het beter voorspellen en plannen van de supply chains.
Om de competitiviteit van de Vlaamse logistieke bedrijven te verhogen, voert VIL projecten uit rond Collectieve Kennisontwikkeling en Kennistransfer (COOCK). ‘Collectief’ wil zeggen dat het project zich richt tot een groep van ondernemingen. 80 % van de projectkost wordt gesubsidieerd, 20 % wordt gefinancierd door de deelnemende bedrijven.
Daarnaast zet VIL ook in op innovatieve bedrijfsprojecten (onderzoek- en ontwikkelingsprojecten), multidisciplinaire onderzoeksprojecten, strategisch basisonderzoek en EU-projecten (Horizon Europe). Download hier onze subsidiebrochure.
In het project ‘AI4Cast’ hebben HOWest, Sirris en VIL samen onderzocht hoe Artificiele Intelligentie kan worden ingezet voor het beter voorspellen en plannen van de supply chains.
In het interclusterproject “Re2LiVe” wil VIL samen met zijn partners (Sirris, SIM, VITO, Flux50, VUB) onderzoeken hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in de groeiende markt van lithium-ion batterijen voor elektrische voertuigen. De recyclage van dergelijke batterijen stelt ons voor een aantal uitdagingen, maar biedt ook kansen voor de Vlaamse industrie en logistiek.
In het project ‘Logigrid’ hebben VIL en Flux50 als speerpuntclusters voor de logistieke en energiesector samen onderzocht hoe Smart Microgrids kunnen bijdragen bij de elektrificatie van de Vlaamse logistieke sector en haar transitie naar hernieuwbare energie.
De LSI is de eerste index die de duurzaamheidsperformantie van de logistieke activiteiten van een bedrijf beoordeelt. Deze jaarlijkse index is een krachtig instrument die een duurzaamheidsscore berekent op basis van een set van kwantitatieve en kwalitatieve criteria en indicatoren. De focus van de LSI ligt m.a.w. op de werkelijke prestaties van de logistieke processen.
Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en future proof magazijn. Het project helpt bedrijven om zinvolle keuzes te maken om hun magazijnen op een realistische manier te transformeren. VIL heeft hiervoor een praktisch inzetbare selectie/keuze-tool ontwikkeld die bedrijven het transformatiepotentieel en de randvoorwaarden laat zien van het digitaliseren en/of automatiseren van bepaalde processen.
In het project Hydrolog onderzoekt VIL de mogelijkheden van het gebruik van waterstof voor interne transportmiddelen. Door de uitwerking van een business model waarbij verschillende bedrijven beleverd worden door een mobiel waterstoftankstation, wil het project Hydrolog de transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof faciliteren.
Met dit project ‘Digital Twin for Synchromodal Transport’ willen VUB, VIL, de UHasselt en KU Leuven inzetten op synchromodaliteit om de groei van het goederenvervoer op te vangen. Concreet zal er een platform ontwikkeld worden dat via een Digital Twin-component een testomgeving creëert om synchromodaal transport binnen een risicovrije omgeving te simuleren.
Met het project ‘Smart Driver Pass’ wil VIL een basis app ontwerpen dat gericht is op toegangssystemen in de logistieke sector. Doel is een uniform, remote en contactloos Vlaams systeem voor het verschaffen van toegang aan chauffeurs tot bedrijfssites om te laden en te lossen.
Het project ‘OptiPlan’ beoogt het optimaliseren en het dynamisch maken van de plannings- en aanleverprocessen bij ophalingen en leveringen aan distributiecentra en magazijnen. Met dit project wil VIL het aantal wachturen en extra gereden kilometers reduceren en de werking van de laad- en leverzone van distributiecentra optimaal laten verlopen.
Stilstand kost de logistieke sector handenvol geld. Het aantal assets en diensten dat niet voor 100% gedurende de dag benut wordt is eindeloos. Met het project ‘Sharing Logistics’ lanceert VIL een webplatform dat een efficiëntere bezettingsgraad van deze logistieke assets en diensten bereikt door het aanbod met de vraag te matchen.
Met het project ‘Trailer on Barge Shuttle’ (TOBS) wil VIL een innovatief alternatief bieden in congestiegevoelige regio’s door lege en/of geladen trailers via binnenschip te shuttelen over relatief korte afstanden binnen Vlaanderen door middel van een ro-ro (roll on – roll off) concept.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!