Hydrolog

In het project Hydrolog heeft VIL de mogelijkheden van het gebruik van waterstof voor interne transportmiddelen onder de loep genomen. Door de uitwerking van een business model waarbij verschillende bedrijven beleverd worden door een mobiel waterstoftankstation, wil het project Hydrolog de transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof faciliteren.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

In de zoektocht naar een duurzame energiebron voor transport wordt het gebruik van waterstof, als alternatief voor fossiele brandstoffen, steeds vaker naar voren geschoven. Meestal ligt daarbij de focus op transport over de openbare weg. Intern transport op bedrijfssites, zoals vorkliften, straddle carriers, kranen, e.a., komt voorlopig minder aan bod. Een te hoge investeringskost vormt voor veel bedrijven een obstakel om over te schakelen op waterstof.

Mobiel waterstoftankstation in havenomgeving

Het project ‘Hydrolog’ heeft de mogelijkheden van waterstof voor interne transportmiddelen onder de loep genomen. Veel bedrijven hebben echter te weinig materieel om een investering in een eigen waterstoftankstation te rechtvaardigen. Daarom gaat dit project uit van het gebruik van een mobiel waterstoftankstation, waarbij meerdere bedrijven investeren in een gemeenschappelijk tankstation dat verschillende bedrijven belevert. Een gezamenlijke investering, of door een aanbod in een service model, maakt schaalvergroting mogelijk en verlaagt de kosten voor de deelnemende bedrijven.  

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Resultaten

  • VIL heeft met succes een terminaltrekker, vorkheftruck en mobiel waterstoftankstation uitgetest op twee locaties in de Antwerpse haven.
  • De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar logistieke equipment.
  • Voertuigen op waterstof zijn technisch en operationeel perfect inzetbaar. 
  • Vast staat dat waterstof een zero-emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen. 
  • Het is mogelijk om de opslag en het vertanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving met hoge veiligheidseisen. 
  • De impact op het vlak van de bedrijfsorganisatie en de interne veiligheidsprocedures mag niet onderschat worden. 

VIL werkte dit project uit samen met WaterstofNet.  

Praktisch

Start: januari 2020 Doorlooptijd: 20 maanden Deelnemende bedrijven 18 bedrijven: Aertssen, Air Liquide, Antwerp Euroterminal (AET), Brussels Airport, Delhaize, DEME, Ecosource, Engie Electrabel, Fluxys, Inovyn, Kalmar, Motrac, MPET, POM Limburg, PSA Antwerp, Rentaloc en STILL en Toyota Material Handling.   Meer weten? Contacteer Filip Van Hulle (filip.vanhulle@vil.be)

Pers

31/08/2021 – VIL persbericht – Intern transport op waterstof performant, veilig en zero-emissie 03/05/2021 – VIL-persbericht – Primeur voor Vlaanderen: bevoorrading elektrische terminaltrekker met waterstof uit mobiel tankstation 29/01/2020 – VIL persbericht – VIL wil waterstof bereikbaar maken voor intern transport

Nieuws

 

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL