In de zoektocht naar een duurzame energiebron voor transport wordt het gebruik van waterstof, als alternatief voor fossiele brandstoffen, steeds vaker naar voren geschoven. Meestal ligt daarbij de focus op transport over de openbare weg. Intern transport op bedrijfssites, zoals vorkliften, straddle carriers, kranen, e.a., komt voorlopig minder aan bod. Een te hoge investeringskost vormt voor veel bedrijven een obstakel om over te schakelen op waterstof.
Mobiel waterstoftankstation in havenomgeving
Het project ‘Hydrolog’ heeft de mogelijkheden van waterstof voor interne transportmiddelen onder de loep genomen. Veel bedrijven hebben echter te weinig materieel om een investering in een eigen waterstoftankstation te rechtvaardigen. Daarom gaat dit project uit van het gebruik van een mobiel waterstoftankstation, waarbij meerdere bedrijven investeren in een gemeenschappelijk tankstation dat verschillende bedrijven belevert. Een gezamenlijke investering, of door een aanbod in een service model, maakt schaalvergroting mogelijk en verlaagt de kosten voor de deelnemende bedrijven.
Resultaten
- VIL heeft met succes een terminaltrekker, vorkheftruck en mobiel waterstoftankstation uitgetest op twee locaties in de Antwerpse haven.
- De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar logistieke equipment.
- Voertuigen op waterstof zijn technisch en operationeel perfect inzetbaar.
- Vast staat dat waterstof een zero-emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen.
- Het is mogelijk om de opslag en het vertanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving met hoge veiligheidseisen.
- De impact op het vlak van de bedrijfsorganisatie en de interne veiligheidsprocedures mag niet onderschat worden.
VIL werkte dit project uit samen met WaterstofNet.

Praktisch
Start: januari 2020
Doorlooptijd: 20 maanden
Deelnemende bedrijven
18 bedrijven: Aertssen, Air Liquide, Antwerp Euroterminal (AET), Brussels Airport, Delhaize, DEME, Ecosource, Engie Electrabel, Fluxys, Inovyn, Kalmar, Motrac, MPET, POM Limburg, PSA Antwerp, Rentaloc en STILL en Toyota Material Handling.




Meer weten?
Contacteer Filip Van Hulle (filip.vanhulle@vil.be)