OptiPlan

Het project ‘OptiPlan’ beoogde het optimaliseren en het dynamisch maken van de plannings- en aanleverprocessen bij ophalingen en leveringen aan distributiecentra en magazijnen. Met dit project wilde VIL het aantal wachturen en extra gereden kilometers reduceren en de werking van de laad- en leverzone van distributiecentra optimaal laten verlopen.  

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Momenteel hanteren verladers vaak slotboekingssystemen waarmee transporteurs zich kunnen aanmelden aan laad- en losplaatsen door een slot te boeken de dag voordien. Andere verladers maken slechts beperkte of zelfs helemaal geen plannen met de transporteurs. Dit alles leidt tot een groot aantal wachturen en heraanmeldingen aan magazijnen en distributiecentra.

Met dit project wilde VIL de planningsprocessen optimaliseren met gebruik van de beschikbare data om zo het aantal wachturen en extra gereden kilometers te reduceren en de personeelsbezetting van de DC’s optimaal te laten verlopen. Een end-to-end aanpak die ervoor moet zorgen dat er een win-win optimalisatie ontstaat die zowel de transporteurs als de verladers ten goede komt.

Opportuniteiten

  • Betere benutting van de beschikbare chauffeurs en het rollend materieel
  • Verminderd risico op herbeleveringen of wachturen
  • Verminderd aantal verloren kilometers
  • Betere benutting van de laadkaaien
  • Betere service aan lagere kost, doordat de totale keten geoptimaliseerd wordt.

In dit filmpje ontdekt u hoe de OptiPlan-applicatie werkt:

 

Resultaten

  • Beschrijving van bestaande processen en oplijsting van problemen bij de deelnemende verladers/retailers en transporteurs
  • Verzamelen en analyseren van concrete data op vlak van doorlooptijden, wachttijden, … bij de bedrijven
  • Uitwerking van een nieuw concept voor het dynamisch en realtime herplannen van slots
  • Uitvoeren van een Proof Of Concept gedurende 6 maand, met actieve deelname van een retailer en 4 transporteurs
  • Analyseren van resultaten van de Proof Of Concept en vastleggen van lessons learned
  • Met dit project werd aangetoond dat:
    • De huidige werkwijze met een statisch slotboekingssysteem leidt tot onnodige gemiddelde wachttijden van 52 minuten en creëert onnodige stress bij alle betrokkenen
    • Implementatie van een applicatie die voorziet om dagdagelijks dynamisch en flexibel te herplannen op basis van realtime data, resulteert in een win-win situatie voor alle betrokken verladers/retailers en transporteurs
    • Hierdoor worden er serieuze tijdswinsten geboekt, vrachtwagens en chauffeurs optimaal ingezet, onder- en overbezettingen bij DC’s vermeden en onnodige stresssituaties vermeden bij chauffeurs en kantoormedewerkers
VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Praktisch

Start: mei 2019
Doorlooptijd: 24 maanden

DEELNEMENDE BEDRIJVEN

Negen bedrijven: Alders International Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans, Transport Lux en Transport Wybo.

Projectpartner: Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen

 

 

 

Meer weten?

Contacteer Dirk De Vylder (dirk.devylder@vil.be)

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL