Het project ‘OptiPlan’ beoogde het optimaliseren en het dynamisch maken van de plannings- en aanleverprocessen bij ophalingen en leveringen aan distributiecentra en magazijnen. Met dit project wilde VIL het aantal wachturen en extra gereden kilometers reduceren en de werking van de laad- en leverzone van distributiecentra optimaal laten verlopen.
Momenteel hanteren verladers vaak slotboekingssystemen waarmee transporteurs zich kunnen aanmelden aan laad- en losplaatsen door een slot te boeken de dag voordien. Andere verladers maken slechts beperkte of zelfs helemaal geen plannen met de transporteurs. Dit alles leidt tot een groot aantal wachturen en heraanmeldingen aan magazijnen en distributiecentra.
Met dit project wilde VIL de planningsprocessen optimaliseren met gebruik van de beschikbare data om zo het aantal wachturen en extra gereden kilometers te reduceren en de personeelsbezetting van de DC’s optimaal te laten verlopen. Een end-to-end aanpak die ervoor moet zorgen dat er een win-win optimalisatie ontstaat die zowel de transporteurs als de verladers ten goede komt.
Opportuniteiten
Betere benutting van de beschikbare chauffeurs en het rollend materieel
Verminderd risico op herbeleveringen of wachturen
Verminderd aantal verloren kilometers
Betere benutting van de laadkaaien
Betere service aan lagere kost, doordat de totale keten geoptimaliseerd wordt.
In dit filmpje ontdekt u hoe de OptiPlan-applicatie werkt:
Resultaten
Beschrijving van bestaande processen en oplijsting van problemen bij de deelnemende verladers/retailers en transporteurs
Verzamelen en analyseren van concrete data op vlak van doorlooptijden, wachttijden, … bij de bedrijven
Uitwerking van een nieuw concept voor het dynamisch en realtime herplannen van slots
Uitvoeren van een Proof Of Concept gedurende 6 maand, met actieve deelname van een retailer en 4 transporteurs
Analyseren van resultaten van de Proof Of Concept en vastleggen van lessons learned
Met dit project werd aangetoond dat:
De huidige werkwijze met een statisch slotboekingssysteem leidt tot onnodige gemiddelde wachttijden van 52 minuten en creëert onnodige stress bij alle betrokkenen
Implementatie van een applicatie die voorziet om dagdagelijks dynamisch en flexibel te herplannen op basis van realtime data, resulteert in een win-win situatie voor alle betrokken verladers/retailers en transporteurs
Hierdoor worden er serieuze tijdswinsten geboekt, vrachtwagens en chauffeurs optimaal ingezet, onder- en overbezettingen bij DC’s vermeden en onnodige stresssituaties vermeden bij chauffeurs en kantoormedewerkers
Negen bedrijven: Alders International Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans, Transport Lux en Transport Wybo.
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden door jouw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Alle cookies toestaan” te klikken, stem je in met het gebruik van ALLE cookies. Je kunt op “Stel voorkeuren in” klikken om de toestemming aan te passen per soort cookie.
Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring van de sitebezoeker te verbeteren. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn standaard in de browser van de sitebezoeker opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. Deze site maakt mogelijk ook gebruik van cookies van derden die de site-eigenaar helpen om het bezoekersgedrag te analyseren. Deze cookies van derden worden alleen in de browser van de sitebezoeker opgeslagen met diens toestemming. De bezoeker heeft de optie om zich af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor deze cookies kan echter een effect hebben op de browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor de werking van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat u deze cookies op uw website gebruikt.
Analytische cookies zorgen ervoor dat het bezoek op de website voor de website-eigenaar inzichtelijk wordt gemaakt door het gedrag van bezoekers en hun herkomst te analyseren. Ze worden gebruikt om de prestatie van een website te meten en deze te optimaliseren.
Functionele cookies zorgen voor een optimale gebruikerservaring van de website. Ze worden onder andere gebruikt voor het geautomatiseerd invullen van formulieren en (indien van toepassing) chatten.
Adverteerders kunnen op basis van advertentiecookies voor de website- of appgebruiker relevante advertenties tonen op andere websites of in andere apps.