Meten van resilience: veerkracht in de supply chain
Met dit project wil het VIL, samen met acht bedrijven, nagaan hoe een onderneming efficiënt kan omgaan met onzekerheid en verstoringen in de logistieke keten.
Om de competitiviteit van de Vlaamse logistieke bedrijven te verhogen, voert VIL projecten uit rond Collectieve Kennisontwikkeling en Kennistransfer (COOCK). ‘Collectief’ wil zeggen dat het project zich richt tot een groep van ondernemingen. 80 % van de projectkost wordt gesubsidieerd, 20 % wordt gefinancierd door de deelnemende bedrijven.
Daarnaast zet VIL ook in op innovatieve bedrijfsprojecten (onderzoek- en ontwikkelingsprojecten), multidisciplinaire onderzoeksprojecten, strategisch basisonderzoek en EU-projecten (Horizon Europe). Download hier onze subsidiebrochure.
Met dit project wil het VIL, samen met acht bedrijven, nagaan hoe een onderneming efficiënt kan omgaan met onzekerheid en verstoringen in de logistieke keten.
Dit project is een vervolg op het succesvol collectief (voor)onderzoeksproject ‘Beheer van logistieke dragers’. Hieruit bleek dat het gebruik van RFID- en RTLS-technologie kan zorgen voor het correct en automatisch opvolgen van deze dragers. Bovendien waren de onderzochte business cases positief. Vanuit dit gegeven is er vanuit het bedrijfsleven een sterke interesse voor het opzetten […]
Wat betreft (fysieke) logistiek wordt de ziekenhuissector geconfronteerd met een aantal logistieke knelpunten. Met dit praktische onderzoeksproject (en concrete realisatie) wil VIL de logistieke efficiëntie over de volledige ziekenhuisketen verbeteren. Uiteindelijk moet dit leiden tot lagere totale logistieke kosten, en tegelijkertijd het serviceniveau en de daaraan verbonden betrouwbaarheid verbeteren.
Doel van het project: het automatisch registreren en realtime opvolgen van omgevingscondities van kritische producten doorheen de gehele keten. Dit met behulp van o.a. RF-tags met sensoren (vocht, temperatuur en schokken) in combinatie met communicatie appartuur die real-time de data ter beschikking kan stellen.
De doelstelling van dit onderzoeksproject is om na te gaan in welke mate logistieke verbeteringen voor de e-commerce sector kunnen gerealiseerd worden. De uiteindelijke ambitie is om door efficiëntere logistieke oplossingen de e-commerce markt te verruimen (en evt. deels te verschuiven).
De bedoeling van dit project is om door middel van toegepast onderzoek en concrete pilootprojecten praktisch na te gaan of dal- en nachtdistributie een duurzame oplossing (in termen van kost en service) kan zijn voor het realiseren van een vlottere goederendoorstroming.
Het innovatieve en unieke concept van dit project is om Brucargo uit te bouwen en te positioneren als een beveiligde logistieke poort, een ‘Secured Gateway’. Het creëren van een unieke combinatie tussen certificatie en facilitatie en dit uitspelen als een troef hier de boodschap.
Doel van dit project: het verhogen van de betrouwbaarheid, efficiëntie en juistheid van het verzend- en afleverproces van hoogwaardige en/of kritische goederen en dit door de invoering van intelligente en innovatieve technologiën gebaseerd op RFID en RTLS (Real Time Locatiesystemen).
Het gebruik van logistieke dragers of Returnable Transport Items als palletcontainers, kratten en rolcontainers is essentieel in de logistieke keten, onder meer voor transport en opslag, en vormt zo een onvermijdelijke kost. Om deze kosten te beperken, dienen bedrijven efficiënt om te springen met dit materiaal.Dit project is volledig gewijd aan het beheer van de […]
Vandaag ligt de nadruk zeer sterk op het Just in Time leveren van goederen. Dit “net op tijd” leveren wordt echter vaak gelijkgesteld met “zo snel mogelijk”, wat vaak hoge kosten met zich meebrengt. Deze ingeburgerde praktijk lijkt niet altijd noodzakelijk te zijn. Zo blijven de goederen na levering vaak nog een tijd onaangeroerd staan of is er nog voldoende voorraad. Het VIL startte in maart 2010 een innovatief project waarbij de nadruk ligt op betrouwbaarheid eerder dan op snelheid.
Het doel van dit project is een optimaal kader creëren voor een beveiligde hinterland terminal. De link met de gateway en deze met de gebruikers zullen zo sterk en efficiënt als mogelijk gemaakt worden. Verschillende organisatievormen zullen geanalyseerd worden, bijvoorbeeld voor het al dan niet gemeenschappelijk dragen van infrastructuur en IT-platformen.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!