Met Sharing Logistics heeft VIL het principe van deeleconomie via een virtueel platform toegepast op de logistieke B2B markt. Er werd een stelsel te ontwikkeld waarbij bedrijven elkaars onbenutte assets en diensten kunnen gebruiken zonder dat er sprake is van winstbejag. De huurprijs van een bepaalde asset/dienst kan m.a.w. de gemaakte kost niet overschrijden. Bedoeling is dat de verhuurder een deel van de kosten van stilstand/leegstand kan drukken.
VIL ging in dit project van start door bij de deelnemende bedrijven hun logistieke assets en diensten die gedurende de dag onbenut blijven in kaart te brengen. Logistieke assets die meestal zeer kapitaalintensief zijn, niet enkel in aankoop maar ook in onderhoud. Hierbij denken we aan heftrucks, hoogwerkers, vergaderzalen, straddle carriers, gekoelde ruimtes, veegtoestellen, onbenutte magazijnruimtes, veiligheidspersoneel, reachstackers, terminal tractors, opleiders, parkings,… Het huren van dergelijke assets brengt ook niet echt soelaas. Te duur, een te lange huurtijd, de fysieke afstand die te groot is, het materiaal dat niet altijd beschikbaar is op het juiste moment, niet exact het juiste materiaal, … Het zijn maar enkele van de redenen om niet te huren.
Doelstelling
De focus van dit VIL-project was om tot een efficiënt, afgewerkt webplatform te komen om de deelnemende bedrijven op een duidelijke en snelle manier met elkaar in contact te kunnen laten treden en een transactie tot stand te brengen. Dit alles zonder veel rompslomp en paperless met aandacht voor het juridische en verzekeringstechnische aspect van de zaak.