en
        |  en

Sharing Logistics

Stilstand kost de logistieke sector handenvol geld. Het aantal assets en diensten dat niet voor 100% gedurende de dag benut wordt is eindeloos. Met het project ‘Sharing Logistics’ streeft VIL via de uitbouw van een webplatform een efficiëntere bezettingsgraad na van deze logistieke assets en diensten door het aanbod met de vraag te matchen.

status: In opstart | thema: Duurzaamheid | type: Regionaal


Met Sharing Logistics zal VIL het principe van deeleconomie via een virtueel platform toepassen op de logistieke B2B markt. Bedoeling is een stelsel te ontwikkelen waarbij bedrijven elkaars onbenutte assets en diensten kunnen gebruiken zonder dat er sprake is van winstbejag. De huurprijs van een bepaalde asset/dienst kan m.a.w. de gemaakte kost niet overschrijden. Bedoeling is dat de verhuurder een deel van de kosten van stilstand/leegstand kan drukken.

VIL gaat van start door bij de deelnemende bedrijven hun logistieke assets en diensten die gedurende de dag onbenut blijven in kaart te brengen. Logistieke assets die meestal zeer kapitaalintensief zijn, niet enkel in aankoop maar ook in onderhoud. Hierbij denken we aan heftrucks, hoogwerkers, vergaderzalen, straddle carriers, gekoelde ruimtes, veegtoestellen, onbenutte magazijnruimtes, veiligheidspersoneel, reachstackers, terminal tractors, opleiders, parkings,… Het huren van dergelijke assets brengt ook niet echt soelaas. Te duur, een te lange huurtijd, de fysieke afstand die te groot is, het materiaal dat niet altijd beschikbaar is op het juiste moment, niet exact het juiste materiaal, … Het zijn maar enkele van de redenen om niet te huren.

Doelstelling

De focus van dit VIL-project is om tot een efficiënt, afgewerkt webplatform te komen om de deelnemende bedrijven op een duidelijke en snelle manier met elkaar in contact te kunnen laten treden en een transactie tot stand te brengen. Dit alles zonder veel rompslomp en paperless met aandacht voor het juridische en verzekeringstechnische aspect van de zaak.

Concrete activiteiten

  • end-to-end analyse bij de deelnemers, welke assets/diensten zijn al dan niet geschikt
  • oplijsting van bestaande systemen en best practices bij kennisinstellingen en technologieproviders
  • aftoetsen van het juridisch en verzekeringstechnisch aspect
  • onderzoek naar mogelijke toepassingsgebieden en randvoorwaarden in verschillende sectoren
  • mappen van de mogelijke cases bij de deelnemende bedrijven
  • uitwerken van een functionele analyse om tot een operationeel webplatform te komen
  • uitvoeren van een proof of concept bij verschillende projectdeelnemers
  • berekenen van de ROI
  • analyseren van de testresultaten en wat zijn de lessons learned

 

Praktisch

Geplande start: april 2019
Doorlooptijd: 20 maanden

Meer weten?

Contacteer Steve Sel (steve.sel@vil.be

Doelgroep

Dit project richt zich van kleine t.e.m. grote ondernemingen die zich geografisch in elkaars buurt bevinden en/of op basis van de sector waarin ze zich bevinden. Beheerders van industrieterreinen, constructeurs van logistieke assets en opleidingscentra behoren ook tot de doelgroep. De scope omvat verschillende soorten assets en diensten gaande van rollend magazijn materieel, onbenutte ruimtes tot beveiligingspersoneel en opleiders.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!