In het kader van EU beleidsinitiatief ‘FIT for 55’ wordt een uitbreiding van ETS naar het goederenvervoer en een strikt kader voor het leveren en gebruik van walstroom in Europese havens voorzien. Walstroom wordt verplicht voor alle zeeschepen >5000 GT. Op de grote deep-sea terminals kunnen op termijn vaste installaties worden voorzien. Op de kleinere terminals is er immers geen business case voor vaste installaties en zijn er flexibele oplossingen nodig.
Steeds meer laadpunten nodig
Daarnaast is er ook voor de binnenvaart te weinig stroomvoorziening beschikbaar. Zelfs op termijn is het onhaalbaar om elke ligplaats met vaste infrastructuur op de wal uit te rusten. Toch zal ook de binnenvaartsector meer en meer gebruik moeten maken van walstroom. Bovendien komen de eerste batterij-elektrische binnenschepen in de vaart waarvoor almaar meer laadpunten nodig zullen zijn.
In het ‘Floating battery’ project zullen op basis van de inmiddels sterk geëvolueerde batterijtechnologie en het groeiende aanbod aan batterijcontainers flexibele oplossingen ontwikkeld en getest worden voor situaties waar geen vaste voorzieningen mogelijk zijn.
Opportuniteiten
- Verduurzamen van de binnenvaartsector door elektrificatie en het aanbieden van flexibele oplossingen voor:
- walstroom
- laadpunten voor batterij-elektrische schepen
- Reduceren van emissies en geluidsoverlast van aangemeerde binnenschepen
- Steunen van de verdere uitbouw van de Vlaamse havens als innovatie- en energiehubs