Floating Battery

Met het project ‘Floating battery’ willen VIL en Sirris  voor de binnenvaart een flexibele en duurzame oplossing uitwerken door het inzetten van batterijcontainers voor stroomvoorziening tijdens het aanmeren en als laadinfrastructuur voor batterij-elektrische schepen op ligplaatsen waar er geen vaste infrastructuur beschikbaar is.

status: In uitvoering | thema: Digitale Transformatie, Groene Supply Chains | type: Regionaal

In het kader van EU beleidsinitiatief ‘FIT for 55’ wordt een uitbreiding van ETS naar het goederenvervoer en een strikt kader voor het leveren en gebruik van walstroom in Europese havens voorzien. Walstroom wordt verplicht voor alle zeeschepen >5000 GT. Op de grote deep-sea terminals kunnen op termijn vaste installaties worden voorzien. Op de kleinere terminals is er immers geen business case voor vaste installaties en zijn er flexibele oplossingen nodig.

Steeds meer laadpunten nodig

Daarnaast is er ook voor de binnenvaart te weinig stroomvoorziening beschikbaar. Zelfs op termijn is het onhaalbaar om elke ligplaats met vaste infrastructuur op de wal uit te rusten. Toch zal ook de binnenvaartsector meer en meer gebruik moeten maken van walstroom.  Bovendien komen de eerste batterij-elektrische binnenschepen in de vaart waarvoor almaar meer laadpunten nodig zullen zijn.

In het ‘Floating battery’ project zullen op basis van de inmiddels sterk geëvolueerde batterijtechnologie en het groeiende aanbod aan batterijcontainers flexibele oplossingen ontwikkeld en getest worden voor situaties waar geen vaste voorzieningen mogelijk zijn.

Opportuniteiten

  • Verduurzamen van de binnenvaartsector door elektrificatie en het aanbieden van flexibele oplossingen voor:
    • walstroom
    • laadpunten voor batterij-elektrische schepen
  • Reduceren van emissies en geluidsoverlast van aangemeerde binnenschepen
  • Steunen van de verdere uitbouw van de Vlaamse havens als innovatie- en energiehubs

Concrete activiteiten

  • Delen van technische kennis over de verschillende batterijtechnologieën
  • Consolidatie van de verworven inzichten en onderzoek naar de toepasbaarheid als flexibele walstroom- en laadvoorziening voor de binnenvaart
  • Technologievergelijking tussen verschillende types batterijen en supercondensatoren in deze verschillende toepassingen
  • Uitwerken van een concept voor een multi-use powerstation voor opladen/wisselen van de batterijcontainers in synergie met andere toepassingsgebieden
  • Inzicht verwerven in de randvoorwaarden
  • Pilootprojecten in samenwerking met de deelnemende bedrijven
  • Ontwikkelen van een Power-as-a-Service aanbod voor de binnenvaartsector met digitale ondersteuning voor reservatie en betaling

Praktisch

Start: november 2023
Einde: april 2026

Projectdeelnemers
22 bedrijven: 247 Energy, ABEE group, Arabel, Boluda, Brabo, C-Battery, Cinvio, De Vlaamse Waterweg, De Wit Bunkering, DGA Shipping, Gosselin, Mobix, Naval Barging, POM Limburg, PON Energy rental, Port of Antwerp-Bruges, Port of Limburg, Victrol, WeBarge, Zénobe, Ziero en ZULU Associates.


Meer weten?

Contacteer Sven Geysels (sven.geysels@vil.be)

 

Projectpartner


VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL