en
        |  en

Om de competitiviteit van de Vlaamse logistieke bedrijven in Vlaanderen te verhogen, voert VIL projecten met en voor bedrijven uit. Afhankelijk van het type project gelden andere steunpercentages.

Projecten

logistics-sustainability-index_lsi-72dpi-website-2

Logistics Sustainability Index (LSI)

Duurzaamheid is veel meer dan CO2-reductie. Duurzame logistiek gaat op een verantwoorde manier om met energie, infrastructuur en grondstoffen en zet deze zodanig in dat de logistiek van vandaag geen hypotheek legt op de maatschappij van morgen. Met het project ‘Logistics Sustainability Index’ (LSI) wil VIL een krachtig hulpmiddel aanreiken aan bedrijven om hen een inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten.

blockchain-69824376-72dpi-website-2

Blockchain in Supply Chains

In dit project gaat VIL op zoek naar de meerwaarde van blockchain technologie in logistieke toepassingen. De focus wordt gelegd op drie sectoren waar een veilige supply chain hoge prioriteit is, namelijk de voeding, chemie en life science. Er wordt ook nagegaan hoe blockchain zich verhoudt ten opzichte van state-of-the-art track & trace oplossingen voor die sectoren

cambion-72dpi-website-8

Cambion

Met het project Cambion wil VIL onderzoeken of het principe van autodelen ook toe te passen is in de logistieke sector door middel van fleet sharing. Kunnen en willen bedrijven hun transportmiddelen delen op de momenten dat ze deze niet gebruiken om kosten te reduceren en extra omzet te genereren? Het project focust zich op zowel eigen vervoer als vervoer voor rekening van derden.

exoskeletton-72dpi-website-1

Exoskeletons for Logistics

Met dit project wil VIL nagaan hoe de nieuwe generatie exoskeletons voor manuele activiteiten in de logistiek kan worden ingezet met als doel de fysieke belasting voor de werknemers te verminderen en de productiviteit bij het behandelen van zware lasten of bij veelvuldige handelingen te verhogen.

cilotex-finaal-2-01

Cilotex (Circulaire Logistiek voor de Textielindustrie)

De kledingindustrie is de tweede grootste vervuiler ter wereld, na de olie industrie. Bovendien belandt maar liefst 80% van het textiel op de afvalberg. Met het project Cilotex (Circulaire Logistiek voor de Textielindustrie) wil VIL de logistieke mogelijkheden nagaan om de circulaire economie voor de textielsector te stimuleren.

Polluted Packaging Logistics

Polluted Packaging Logistics

De logistiek en verwerking van verontreinigde verpakkingen, zoals vaten waar chemicaliën, verven, lijmen, detergenten en oliën in bewaard zijn, vormen een probleem waar tal van bedrijven mee kampen. Met het project Polluted Packaging zoekt het VIL uit of deze verpakkingen op een efficiëntere manier ingezameld, verwerkt en eventueel zelfs gerecycleerd of herbruikt kunnen worden.

omni-tactics-60654539-01

Omni Tactics

Bedrijven die de stap zetten van single-/multichannel naar omni-channel staan voor grote logistieke uitdagingen. Een retailer moet bepalen welke producten hij via welke kanalen aanbiedt en welke afleveropties hij daaraan koppelt voor de klant. Met het project ‘Omni Tactics’ wil het VIL bedrijven, en zeker ook KMO’s, ondersteunen om proactief de cost-to-serve te bepalen in functie van hun logistieke omni-channel keuzes.

2015.03.02_WINEOBJECT

Empty Logistics

Drank in glazen flessen blijft populair in België, vooral bij drankenhandelaars en in de horeca.  De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant. Deze kosten wil het VIL in dit project in kaart brengen en reduceren.

alees-projecticoon

ALEES

Autonome logistieke, elektrische eenheden: voor personenvervoer worden ze al volop getest. Kunnen deze zelfrijdende vehicles ook ingezet worden in logistieke operaties voor goederen, meer bepaald in het kader van stadslogistiek? Dit futuristische project brengt in de eerste plaats de randvoorwaarden in kaart.

intello-city-projecticoon-2

Intello City

Door de continue stijging van e-commerce en groeiende urbanisatie, is de vraag naar een efficiënte stadslogistiek meer dan ooit actueel (meer thuisleveringen, meer leverlocaties, meer retouren, kortere levertijden …). Hoe kan Internet of Things helpen om ook de logistiek in de stad efficiënter te maken?