De Europese Green Deal, de overeenkomst van Parijs en de ministeriële Verklaring van Mannheim van de CCR vertegenwoordigen belangrijke beleidsambities voor de transitie naar klimaatneutraal vervoer over water met een visie op de ontwikkeling en demonstratie van emissiearme oplossingen tegen 2030. Aangezien de klimaatverandering de prestaties van de binnenvaart sterk beïnvloedt, is het creëren en testen van nieuwe oplossingen voor zowel een klimaatneutrale als een klimaatbestendige binnenvaart een prioriteit. De veerkracht van het binnenvaartsysteem is mede afhankelijk van de betrouwbaarheid van de infrastructuur en de binnenvaartvloot. Verder door de toenemende dynamiek, heterogeniteit en complexiteit van binnenvaartsystemen is het steeds moeilijker voor het systeem om het hoofd te bieden aan ernstige voorspelbare gebeurtenissen en vooral op onverwachte gebeurtenissen.
De digitalisering van de vervoerssector wordt door de Europese Commissie beschouwd als een belangrijke factor voor slimme oplossingen die de veerkracht en duurzaamheid van de binnenvaart kunnen ondersteunen en economische, milieu- en maatschappelijke voordelen kunnen opleveren. Industriële dataruimte, simulatie en Digital Twins (DT’s) hebben de laatste jaren een prominente plaats ingenomen in verschillende domeinen (bv. Industry 4.0, Smart Manufacturing , Intelligent Transport and Smart Cities). Simulatie en DT’s worden gebruikt om uitkomsten te voorspellen en what-if-scenario’s te beoordelen. Dit leidt tot betere real-time optimalisatie van processen en operaties. Zo kunnen DT’s een beslissingsondersteunend systeem zijn voor de industrie om veerkracht en de decarbonisatie van het systeem te bereiken op basis van domeinoverschrijdende modelleringsstandaarden en innovatieve architecturen.
Verder is het ook belangrijk om de juiste infrastructuur te hebben die flexibel met onverwachte gebeurtenissen kan omgaan en een link kan vormen tussen de binnenvaart en andere transportmodi zodat voorgestelde oplossingen die voortkomen uit simulaties en de DT ook effectief uitgevoerd kunnen worden.
Praktisch
Start: september 2022
Totale doorlooptijd: 36 maanden
Meer weten?
Contacteer Kris Neyens (kris.neyens@vil.be)
of neem een kijkje op de ReNEW-website