ReNEW: Resilience-centric smart, green, Networked EU Inland Waterways

ReNEW is een Europees “Horizon Europe”-project waarbij er wordt onderzocht hoe een transitie van de binnenvaartsector mogelijk is naar een slimmere, groenere, duurzamere en veerkrachtigere sector. Dit door het testen van robuuste en duurzame infrastructuuropties en het opstellen van een “Digital Twin” van het binnenvaartsysteem ter ondersteuning van het beslissingskader bij uitzonderlijke omstandigheden.

status: In uitvoering | thema: Digitale Transformatie | type: Europees

De Europese Green Deal, de overeenkomst van Parijs en de ministeriële Verklaring van Mannheim van de CCR vertegenwoordigen belangrijke beleidsambities voor de transitie naar klimaatneutraal vervoer over water met een visie op de ontwikkeling en demonstratie van emissiearme oplossingen tegen 2030. Aangezien de klimaatverandering de prestaties van de binnenvaart sterk beïnvloedt, is het creëren en testen van nieuwe oplossingen voor zowel een klimaatneutrale als een klimaatbestendige binnenvaart een prioriteit. De veerkracht van het binnenvaartsysteem is mede afhankelijk van de betrouwbaarheid van de infrastructuur en de binnenvaartvloot. Verder door de toenemende dynamiek, heterogeniteit en complexiteit van binnenvaartsystemen is het steeds moeilijker voor het systeem om het hoofd te bieden aan ernstige voorspelbare gebeurtenissen en vooral op onverwachte gebeurtenissen.

De digitalisering van de vervoerssector wordt door de Europese Commissie beschouwd als een belangrijke factor voor slimme oplossingen die de veerkracht en duurzaamheid van de binnenvaart kunnen ondersteunen en economische, milieu- en maatschappelijke voordelen kunnen opleveren. Industriële dataruimte, simulatie en Digital Twins (DT’s) hebben de laatste jaren een prominente plaats ingenomen in verschillende domeinen (bv. Industry 4.0, Smart Manufacturing , Intelligent Transport and Smart Cities). Simulatie en DT’s worden gebruikt om uitkomsten te voorspellen en what-if-scenario’s te beoordelen. Dit leidt tot betere real-time optimalisatie van processen en operaties. Zo kunnen DT’s een beslissingsondersteunend systeem zijn voor de industrie om veerkracht en de decarbonisatie van het systeem te bereiken op basis van domeinoverschrijdende modelleringsstandaarden en innovatieve architecturen.
Verder is het ook belangrijk om de juiste infrastructuur te hebben die flexibel met onverwachte gebeurtenissen kan omgaan en een link kan vormen tussen de binnenvaart en andere transportmodi zodat voorgestelde oplossingen die voortkomen uit simulaties en de DT ook effectief uitgevoerd kunnen worden.

Praktisch

Start: september 2022
Totale doorlooptijd: 36 maanden

Meer weten?

Contacteer Michiel Bertels (michiel.bertels@vil.be)

Doelstelling

  • Een beslissingskader creëren, inclusief een weerbare en duurzame kwantificatie, om strategische planning en operationele optimalisatie voor een groene binnenvaart te ondersteunen.
  • Innovatieve infrastructuur oplossingen met de focus op snelle opstelbare infrastructuur bij verstorende gebeurtenissen om een link te maken met andere transportmodi en de binnenvaart.
  • Een groene en weerbare binnenvaart “dataspace” en “digital twin” om te zorgen voor datasharing, monitoring, RIS, verkeersmanagement, crisismanagement en klimaatmaatregelen.
  • 4 Living Labs met de focus op een geïntegreerde binnenvaart en hinterland infrastructuur en de veerkracht van de binnenvaart. In Vlaanderen zal er gefocust worden op infrastructuur en dit gebeurt in een living lab in Gent.
  • Bereik en opschaling om de impact te maximaliseren via het Europese binnenvaart transport platform, industriële clusters en leidende industriële innovators.

 

 

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL