PERSBERICHT: Snel Logistics Solutions, Special Fruit en Eandis (Fluvius) ontvangen Lean and Green Star van VIL

VIL heeft op maandag 10 december 2018 drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20 % te reduceren. Wie hier ook effectief in slaagt, wint de Lean And Green Star. De uitreiking vond plaats tijdens het event ‘Duurzaamheid is de toekomst’, dat ook stilstond bij het ambitieuze VIL-project Logistics Sustainability Index (LSI).

Duurzaamheid in de logistiek is een thema dat sterk aan belangstelling wint. De logistieke sector zet zich dan ook meer en meer in om op een verantwoorde manier om te gaan met energie, infrastructuur en grondstoffen, zodanig dat de logistiek van vandaag geen hypotheek legt op de maatschappij van morgen.

Winnaars
De uitreiking van de award en stars gebeurde door evaluator Prof. Van Lier van de VUB. Het Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor Vuilverwijdering en -verwerking in Brugge en Ommeland (IVBO) nam de Lean and Green Award in ontvangst. De Lean and Green Stars gingen naar fruit- en groentenimporteur Special Fruit, netwerkbeheerder Eandis (Fluvius) en logistieke dienstverlener Snel Logistics Solutions.

Lean and Green Vlaanderen
Sinds 2012 ondersteunt en begeleidt VIL binnen het project ‘Lean & Green’ bedrijven die zich ertoe verbinden om in hun transport- en logistieke activiteiten de energie-efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot met minstens 20 % te reduceren binnen een periode van vijf jaar.

VIL begeleidt bedrijven bij het opstellen van een plan van aanpak waarin zij gedetailleerd beschrijven hoe zij die 20 % doelstelling zullen behalen. 81 bedrijven ontvingen in Vlaanderen de Lean & Green award op basis van een positieve evaluatie van hun plan van aanpak door de VUB-dienst MOBI, die in dit project optreedt als neutrale evaluator.
Bedrijven die de Lean and Green award behaalden en ondertussen hun 20 % CO2-doelstelling daadwerkelijk hebben gerealiseerd, kunnen sinds 2015 met de procedure starten om de Lean and Green Star te verkrijgen. Intussen hebben reeds twintig bedrijven de Lean and Green star in Vlaanderen ontvangen.

LSI
Sinds december 2017 werkt VIL in samenwerking met dertien bedrijven aan het project Logistics Sustainability Index (LSI) dat een model ontwikkelt om de logistieke activiteiten van een bedrijf een score te geven op vlak van duurzaamheid. “LSI moet een krachtig hulpmiddel worden om bedrijven meer inzicht te geven in waar ze staan op vlak van duurzaamheid en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Met de index wil VIL de sector aanzetten tot een reëel duurzaamheidsbeleid”, vertelt projectleider Eva Gezels.