Het eerste themacafé van dit jaar gaat over het hot topic 3D printing en meer bepaald over de logistieke uitdagingen die 3D printen met zich meebrengt.
Wat houdt 3D printen precies in en hoe zal dit zich naar de toekomst verder ontwikkelen? Welke logistieke implicaties en uitdagingen zal dit meebrengen en betekent dit echt een te verwachten logistieke revolutie?
Dit event maakt deel uit van het Vlaams-Nederlandse project “Grenzeloze Logistiek” dat als doel heeft de logistieke sector in de grensregio Vlaanderen – Nederland op duurzame wijze te verstevigen. Het VIL bracht als projectpartner aan de hand van een uitgebreide bevraging het innovatiepotentieel van de Vlaamse logistieke sector in beeld.
Op donderdag 29 november 2012 van 18u00 tot 21u00 organiseert het VIL het vijfde en laatste themacafé voor 2012.
Voor de eerste maal wagen wij ons aan de interne logistiek met het thema “Logistics-driven supply chain”.
Op donderdag 18 oktober 2012 van 18u00 tot 21u00 organiseert het VIL een nieuw themacafé voor de leden, ditmaal rond het thema “waste management en de circulaire economie”.
Afvalbeheer, cradle to cradle, recyclage en ecologie in het algemeen zijn thema’s die sinds kort voor vele bedrijven een echte uitdaging vormen. Hoe dienen we hiermee om te gaan vanuit logistiek oogpunt?
Welke inspanningen kunnen bedrijven leveren en bovendien ook nog besparingen realiseren?
Het VIL neemt samen met zijn Nederlandse zusterorganisatie Dinalog deel aan het Europese project SoCool@EU. De voorbije maanden voerden beide organisaties een uitgebreide studie en bevraging bij hun leden uit om de noden en behoeften van de logistieke sector in kaart te brengen. Bedankt aan iedereen die heeft deelgenomen!
Tijdens deze ontbijtsessie stellen wij u in primeur de resultaten voor. Wilt u mee nadenken over hoe we groei van de logistieke sector kunnen stimuleren of over de onderwerpen die aan bod moeten komen in toekomstige Europese projecten? Kom dan zeker naar deze interactieve ontbijtworkshop.
Op donderdag 5 juli 2012 van 18u00 tot 21u00 organiseert het VIL een nieuw themacafé, ditmaal rond het thema “demand tracking” of “forecast tracking” .
Het voorspellen van de vraag van de consument is een cruciaal gegeven voor bedrijven die seizoensgebonden producten verdelen. Wanneer zal de eindgebruiker in een bepaalde regio het product aankopen en dient bijgevolg dit product in de rekken te liggen? Wat zijn de gevolgen voor het distributiepatroon van de producent? Waarheen zal dit in de toekomst evolueren en met welke gevolgen voor de logistiek en de distributie?
Op 22 maart 2012 organiseert het VIL het slotevent van het project ‘Hospitaallogistiek’. Naar een gezonde logistiek in de zorgsector.
Efficiëntie in de bevoorradingsketen is bij ziekenhuizen een hot topic. In tijden van dalende budgetten is de zorgsector genoodzaakt om efficiënter te gaan werken en zo kostenbesparingen te realiseren. Daarvoor wordt steeds meer naar de logistieke processen gekeken, waar nog veel verbeterpotentieel aanwezig is. Vanuit deze achtergrond bracht het VIL bij vier ziekenhuizen, die samen negen campussen vertegenwoordigen, de logistieke processen in kaart. Vanuit de specifieke problematiek werden verbetervoorstellen geformuleerd en praktijkcases uitgewerkt. Ook het actuele thema ‘centralisatie van magazijnactiviteiten’ werd inzichtelijk gemaakt. Op het slotevent worden de resultaten van dit project voorgesteld, aangevuld met bijdragen van gastsprekers rond thema’s waar de sector wakker van ligt.
Voorkom dat verstoringen in de keten uw organisatie ontwrichten.
Rampen zoals de uitbarsting van de Eyjafjallajökull hebben pijnlijk duidelijk gemaakt dat ze de supply chain ernstig kunnen verstoren en zware schade kunnen toebrengen aan bedrijven. Daarnaast maken outsourcing van productie naar lageloonlanden, just-in-time-productie enz. supply chain netwerken steeds complexer … en ook kwetsbaarder. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun supply chain ‘resilient’ is, zodat de impact van allerhande verstoringen tot een minimum wordt beperkt. Hoe pak je dit aan? Op basis van een beproefde methodologie van de Ohio State University bracht het VIL bij acht bedrijven de bestaande onzekerheden in kaart en werden aanbevelingen geformuleerd om de logistieke keten veerkrachtiger te maken. Op het slotevent worden de resultaten van dit project voorgesteld, aangevuld met bijdragen van gastsprekers.
Maandagavond 23 januari 2012 in Grand Café Horta te Antwerpen. 18u30 – verwelkoming. 19u30 – nieuwjaarsboodschap door Danny Van Himste, voorzitter van de Raad van Bestuur. Enkel op uitnodiging.
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden door jouw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Alle cookies toestaan” te klikken, stem je in met het gebruik van ALLE cookies. Je kunt op “Stel voorkeuren in” klikken om de toestemming aan te passen per soort cookie.
Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring van de sitebezoeker te verbeteren. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn standaard in de browser van de sitebezoeker opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. Deze site maakt mogelijk ook gebruik van cookies van derden die de site-eigenaar helpen om het bezoekersgedrag te analyseren. Deze cookies van derden worden alleen in de browser van de sitebezoeker opgeslagen met diens toestemming. De bezoeker heeft de optie om zich af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor deze cookies kan echter een effect hebben op de browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor de werking van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat u deze cookies op uw website gebruikt.
Analytische cookies zorgen ervoor dat het bezoek op de website voor de website-eigenaar inzichtelijk wordt gemaakt door het gedrag van bezoekers en hun herkomst te analyseren. Ze worden gebruikt om de prestatie van een website te meten en deze te optimaliseren.
Functionele cookies zorgen voor een optimale gebruikerservaring van de website. Ze worden onder andere gebruikt voor het geautomatiseerd invullen van formulieren en (indien van toepassing) chatten.
Adverteerders kunnen op basis van advertentiecookies voor de website- of appgebruiker relevante advertenties tonen op andere websites of in andere apps.