Het laden en lossen van vrachtwagens is een manueel tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs wachten dagelijks een aanzienlijk aantal uren bij magazijnen om te laden of te lossen. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties als een noodzakelijk kwaad gezien. Het VIL project OptiCharge heeft onderzocht hoe laad- en losprocessen efficiënter kunnen verlopen door […]
Met het project Digital Gateway 2 Government heeft VIL IT-systemen ontworpen die bijdragen tot een vlottere, gedigitaliseerde communicatie tussen enerzijds bedrijven die in de gateways betrokken zijn bij de import- en exportprocessen en anderzijds de betrokken overheidsdiensten.
AR (Augmented Reality) & VR (Virtual Reality) zijn disruptieve technologieën die een hele transformatie op gang zetten in de manier waarop we morgen zullen communiceren en samenwerken. VIL heeft in het project AR/VR Training for Logistics de mogelijkheden van deze technologie voor logistieke trainingen onderzocht. De resultaten zullen voorgesteld worden tijdens het slotevent op 10 december 2020.
Steden in Vlaanderen groeien en lopen meer en meer vast. Het toenemende aantal leveringen is één van de oorzaken van dit probleem. Er is dan ook een groeiende vraag naar maatregelen om steden leefbaar te houden. In het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) is VIL samen met 22 bedrijven en 6 steden op zoek gegaan naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen.
De resultaten worden voorgesteld tijdens het slotevent op maandag 30 november 2020. Dit event gaat volledig digitaal door in de vorm van een webinar.
De logistieke kosten in de bouw zijn aanzienlijk en door toenemende mobiliteitsproblemen wordt het steeds moeilijker om leveringen op tijd op een werf krijgen. VIL heeft samen met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) het logistieke concept van een bouwhub uitgewerkt. De resultaten worden op woensdag 30 september bekendgemaakt tijdens het slotevent in Brussels Kart in Groot-Bijgaarden.
Met het project ‘Trailer on Barge Shuttle’ heeft VIL een innovatief alternatief onderzocht voor congestiegevoelige regio’s door lege en/of geladen trailers via binnenschip te shuttelen over relatief korte afstanden binnen Vlaanderen. De resultaten worden bekendgemaakt tijdens de webinar op 23 juni 2020.
De kledingindustrie is de tweede grootste vervuiler ter wereld, na de olie industrie. Bovendien belandt maar liefst 80% van het textiel op de afvalberg. Met het project Cilotex heeft VIL de logistieke mogelijkheden onderzocht om de circulaire economie voor de textielsector te stimuleren. De resultaten worden bekendgemaakt tijdens de webinar op 22 juni 2020.
In het project Urban Waste Collection is VIL nagegaan hoe de ophaling van bedrijfsafval in steden efficiënter kan verlopen. De resultaten worden bekendgemaakt tijdens de webinar op 9 juni 2020.
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden door jouw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Alle cookies toestaan” te klikken, stem je in met het gebruik van ALLE cookies. Je kunt op “Stel voorkeuren in” klikken om de toestemming aan te passen per soort cookie.
Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring van de sitebezoeker te verbeteren. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn standaard in de browser van de sitebezoeker opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. Deze site maakt mogelijk ook gebruik van cookies van derden die de site-eigenaar helpen om het bezoekersgedrag te analyseren. Deze cookies van derden worden alleen in de browser van de sitebezoeker opgeslagen met diens toestemming. De bezoeker heeft de optie om zich af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor deze cookies kan echter een effect hebben op de browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor de werking van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat u deze cookies op uw website gebruikt.
Analytische cookies zorgen ervoor dat het bezoek op de website voor de website-eigenaar inzichtelijk wordt gemaakt door het gedrag van bezoekers en hun herkomst te analyseren. Ze worden gebruikt om de prestatie van een website te meten en deze te optimaliseren.
Functionele cookies zorgen voor een optimale gebruikerservaring van de website. Ze worden onder andere gebruikt voor het geautomatiseerd invullen van formulieren en (indien van toepassing) chatten.
Adverteerders kunnen op basis van advertentiecookies voor de website- of appgebruiker relevante advertenties tonen op andere websites of in andere apps.