VIL

Gamification in Logistics

In Gamification in Logistics worden spelprincipes en speeltechnieken in een professionele context aangewend om logistieke medewerkers uit diverse kansengroepen beter en sneller te integreren op de werkvloer.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

De Vlaamse logistieke sector groeit al jaren sterk, maar kampt tegelijk met een structureel personeelstekort. Vooral het vinden én houden van medewerkers voor operationele functies wordt steeds moeilijker. Bedrijven doen daarom steeds vaker een beroep op kansengroepen zoals laaggeschoolden, anderstaligen en mensen met een lagere digitale of taalvaardigheid.

Het opleiden van deze doelgroepen verloopt moeizaam. Klassieke opleidingstools sluiten vaak niet aan bij hun leerstijl of niveau, wat leidt tot lage slaagkansen, demotivatie en extra kosten.

Met het project Gamification in Logistics onderzocht VIL samen met onderzoekspartner UCLL of gamification – het inzetten van spelelementen en interactieve digitale tools – opleidingen toegankelijker, begrijpelijker en motiverender kan maken voor uiteenlopende doelgroepen binnen logistieke operaties.

Het project resulteerde in de ontwikkeling van een praktische leeroplossing waarmee bedrijven op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met gamified trainingen: LogiBuild.

Doelstelling

Met dit project wilde VIL logistieke bedrijven laten kennismaken met de mogelijkheden van gamification, digitale leeromgevingen en ondersteunende tools zoals learning management systemen (LMS).

Het doel was om bedrijven te ondersteunen bij het opzetten van trainingsmodules die toegankelijk zijn voor kansengroepen en om hen inzicht te geven in hoe spelelementen de motivatie, betrokkenheid en leerresultaten kunnen bevorderen.

Het project reikte praktische handvaten aan om opleidingen efficiënter en meer doelgroepgericht te maken, zonder daarbij in te boeten op kwaliteit of relevantie.

Opportuniteiten

De krappe arbeidsmarkt en de toenemende diversiteit op de werkvloer dwingen bedrijven tot nieuwe, flexibele opleidingsvormen. Gamification kan hierin een belangrijke rol spelen. Door spelprincipes toe te passen in een niet-spelcontext – denk aan beloning, visuele feedback, interactie en simulatie – kan de leerervaring versterkt worden, zeker bij moeilijk bereikbare doelgroepen.

Dit opent onder meer opportuniteiten op vlak van:

  • het verbeteren van onboarding en veiligheidstrainingen;
  • het beter bereiken en integreren van kansengroepen;
  • het verhogen van motivatie, betrokkenheid en leerbereidheid;
  • het verlagen van opleidingskosten via efficiëntere, herbruikbare leertrajecten.

Resultaten

  • Het project resulteerde in de ontwikkeling van LogiBuild: een modulaire no-code 3D-gamebouwer waarmee bedrijven op een toegankelijke manier kunnen kennismaken met gamified leervormen. Via drag-and-drop kunnen zij zelf eenvoudig trainingsmodules samenstellen, zonder programmeerkennis.
  • LogiBuild zet sterk in op visuele communicatie: in plaats van tekst krijgen spelers informatie via pictogrammen, kleuren, afbeeldingen en symbolen. Dat maakt het platform bijzonder geschikt voor medewerkers met taalbarrières of een beperkte digitale geletterdheid.
  • Bedrijven kunnen bovendien eigen afbeeldingen en 3D-modellen integreren in hun trainingsgame. In het kader van dit project ontwikkelde UCLL extra webapplicaties om 3D-objecten eenvoudig te importeren of automatisch te genereren op basis van 2D-afbeeldingen.
  • De game is gekoppeld aan het SupportSquare LMS, waardoor bedrijven trainingsresultaten automatisch kunnen opvolgen via een dashboard. Zo krijgen ze inzicht in de voortgang, leerinteracties en eventuele knelpunten, wat gerichte opvolging en bijsturing mogelijk maakt.
  • Het volledige eindrapport bundelt de inzichten uit het project. Bedrijven vinden er een helder stappenplan om gamification strategisch te implementeren, evenals nuttige achtergrondinformatie over bijvoorbeeld psychologische motivatiefactorennudging, en leerdoelgericht ontwerp.

Praktisch

Start: december 2022
Einde: mei 2025

Projectdeelnemers

Zeventien bedrijven: asap Interim, Barry Callebaut, Carglass, Colruyt Group, Coolblue, Deny Logistics, DSV Solutions, Easy Systems, ExoVibe, Honda Motor Europe Logistics, IKEA Distribution Benelux Genk, Kraanbedrijf Buermans, Provincie Antwerpen, Scania Parts, VDAB, Vervoer en Opslag VPD en Vintra.

 


Partner


 
 

 


Meer weten?

Contacteer Gunther Storme (gunther.storme@vil.be)

VIL VZW

De Burburestraat 6-8, 2000 Antwerpen
Galileilaan 3, 2845 Niel
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038