Self-service doet zijn intrede in de logistiek

Zelfscankassa’s in supermarkten, registratiekiosken in ziekenhuizen en luchthavens,… Het principe van zelfbediening is iedereen zeer bekend. Toch wordt het nog maar zelden toegepast voor het ontvangen van mensen en goederen in bedrijven. Het VIL-project Self-service in Logistics, dat start met zeven bedrijven, zal dit principe introduceren in de logistieke sector.

In de logistiek is een gestroomlijnd proces van A tot Z de sleutel tot succes. Het ontvangen van mensen en goederen bij bedrijven is in de meeste gevallen nog een manueel en tijdsintensief proces dat resulteert in vertragingen, fouten door miscommunicatie, schade,… en uiteindelijk tot een aanzienlijke stijging van kosten.

Efficiënter yard management
Binnen het project zal VIL het hele proces van receptie (toegangscontrole, follow-up, yard management,…) bij de deelnemende bedrijven in kaart brengen. De doelstelling is het omzetten van het manuele aspect naar een semi- of volautomatisch geheel. Door self-service te introduceren in logistiek zal men tot een efficiënter en veiliger yard management komen door o.a. technologische ondersteuning.

De inzet van automatisatie kan bedrijven veel voordelen opleveren, zoals tijdswinst, een verhoging van de servicegraad aan een lagere kost en een efficiëntere inzet van chauffeurs, laaddokken en materieel.

Administratieve processen stroomlijnen
Deelnemer UNILIN gaat samen met VIL op zoek naar een oplossing die het ontvangen en versturen van goederen op hun sites zo efficiënt mogelijk maakt.
“Er zijn verschillende administratieve procedures die moeten afgehandeld worden bij elke aankomende en vertrekkende vracht. Een significant deel daarvan is overdracht van informatie. De huidige manier om dit alles te verwerken geeft aanleiding tot heel wat non-value-added tasks, die op hun beurt zorgen voor vertragingen en in het slechtste geval voor fouten. We hopen met dit VIL-project de inefficiënties te kunnen wegwerken en onze administratieve processen te stroomlijnen. Dit zal ons in staat stellen de service en doorlooptijden voor onze logistieke partners op onze verschillende sites te verbeteren. Daar heeft iedereen, dus zeker ook de klant, baat bij”, aldus Stefaan Bernaert, Supply Chain Director bij UNILIN.

Projectdeelnemers: Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics en UNILIN.

Geïnteresseerde bedrijven kunnen nog altijd instappen.


Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.


Contact

Filip Van Hulle
Projectleider
filip.vanhulle@vil.be
GSM: 0489 90 44 66

Stephanie Florizoone
Communicatieverantwoordelijke
stephanie.florizoone@vil.be
GSM: 0494 34 01 63

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL