Self-service in Logistics

Het ontvangen van mensen en goederen is bij bedrijven een grotendeels manueel en tijdrovend proces.
Met het project Self-service in Logistics wil VIL het hele ontvangstproces efficiënter laten verlopen door middel van automatisatie.

status: In uitvoering | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

In de logistiek is een gestroomlijnd proces van A tot Z de sleutel tot succes. Het ontvangen van externen bij bedrijven is in de meeste gevallen nog een manueel en tijdsintensief proces dat resulteert in vertragingen, fouten door miscommunicatie, schade, ongevallen,… en uiteindelijk tot een aanzienlijke stijging van kosten. Ontvangstruimtes zijn daarnaast vaak ook niet voorzien op de COVID-19 social distancing regels. 

Doelstelling

Binnen het project zal VIL het hele proces van receptie (toegangscontrole, follow-up, yard management,…) bij de deelnemende bedrijven in kaart brengen. De doelstelling is het omzetten van het manuele aspect naar een semi- of volautomatisch geheel. Door self-service te introduceren in logistiek zal men tot een efficiënter en veiliger yard management komen door o.a. technologische ondersteuning. 

De focus van ‘Self-service In Logistics’ ligt op de technologische kant en niet de procesmatige kant van de receptie van mensen en goederen.

Concrete activiteiten

  • Marktanalyse van bestaande en vernieuwende oplossingen en technologieën voor de ontvangst van bezoekers en subcontractors, dock management en 24/7 parcel deliveries
  • Ontwikkeling van een tool om de voordelen en haalbaarheid van bestaande oplossingen en cases te becijferen
  • Bepalen van een aantal positieve business cases
  • Selectie en realisatie van een Proof of Concept

 

 

Praktisch 

Start: februari 2021
Doorlooptijd: 24 maanden

Deelnemende bedrijven

Negen bedrijven: Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint Transport en UNILIN.

 

 

Meer weten?

Contacteer Filip Van Hulle (filip.vanhulle@vil.be)

 

Pers

25/03/2021 – VIL persbericht – Self-service doet zijn intrede in de logistiek

26/03/2021 – Engineeringnet – Zelfbediening in logistiek onderzocht

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL