Self-service in Logistics

Het ontvangen van mensen en goederen is bij bedrijven een grotendeels manueel en tijdrovend proces. Self-service in Logistics toont hoe het hele ontvangstproces efficiënter kan verlopen door middel van automatisatie.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

In de logistiek is een gestroomlijnd proces van A tot Z de sleutel tot succes. Het ontvangen van externen bij bedrijven is in de meeste gevallen nog een manueel en tijdsintensief proces dat resulteert in vertragingen, fouten door miscommunicatie, schade, ongevallen,… en uiteindelijk tot een aanzienlijke stijging van kosten. Ontvangstruimtes zijn daarnaast vaak ook niet voorzien op de COVID-19 social distancing regels. 

Binnen het project heeft VIL het hele proces van receptie (toegangscontrole, follow-up, yard management,…) bij de deelnemende bedrijven in kaart gebracht. De doelstelling is het omzetten van het manuele aspect naar een semi- of volautomatisch geheel.

 

 

Resultaten

  • VIL voerde binnen dit project een marktstudie uit naar de state-of-the-art technologieën die de ontvangst van personen, goederen en parcels volledig kunnen automatiseren.
  • De systemen kunnen opgedeeld worden in vijf types:
  1. Tijdslotboeking 
  2. Yard managementsysteem bestaat uit zowel software als hardware. 
  3. Het tijdslotboekingssysteem en het yard managementsysteem zijn complementair op vlak van de problemen die ze oplossen. Een combinatie van beide systemen zal dus de grootste winst opleveren.
  4. Visitor management is de enige technologie-categorie specifiek voor de bezoekersstroom. 
  5. Voor de parcel stroom is de parcel locker de enige oplossing. 
  6. Er werden succesvolle business cases, met daaraan gekoppeld twee Proof of Concepts uitgewerkt bij zowel Scania Parts Logistics als UNILIN. 

Met dit project, rapport en de ontwikkelde ROI-tool reikt VIL de handvaten aan om de doorgedreven denkoefening te maken rond de toegevoegde waarde van bepaalde vormen van automatisering. Ontdek de tool in de VIL Logibox

  

Praktisch 

Start: februari 2021
Doorlooptijd: 24 maanden

Deelnemende bedrijven

Negen bedrijven: Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint Transport en UNILIN.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Wenst u meer informatie over dit project?
Stuur een mail naar projecten@vil.be

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

De Burburestraat 6-8, 2000 Antwerpen
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL