R!SULT (Responsive Sustainable Urban Logistics)

Steden in Vlaanderen groeien en lopen meer en meer vast. Het toenemende aantal leveringen is één van de oorzaken van dit probleem. Er is dan ook een groeiende vraag naar maatregelen om steden leefbaar te houden. VIL heeft in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen uitgewerkt.

status: Afgerond | thema: Last Mile | type: Regionaal

De doelstelling van dit project is het uitwerken en valideren van een multi-inzetbaar generiek logistiek concept om optimaal aan stadsbelevering te doen. Dit door het slim aanwenden en combineren van logistieke modi en het voorzien en benutten van stockage en cross-dock capaciteit (micro-magazijnen) in de stad.

VIL is met dit project tot een model gekomen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistieke dienstverlener, handelaar en burger). Hiervoor moet er rekening gehouden worden met het gebruik van de juiste vervoersmodi en de meest gunstige combinaties ervan, de capaciteit per modus, optimale routes, stockage en cross-dock capaciteit en de impact op kosten en milieu. 

Opportuniteiten

De opgebouwde kennis, het model en de roadmap bieden opportuniteiten voor alle betrokken industriële bedrijven (verladers, logistieke dienstverleners) en de mogelijkheid om supply chains te optimaliseren en vernieuwende diensten uit te bouwen op vlak van stadslogistiek.

Dit project vormt de bakermat voor betrokkenen om op een (kosten)efficiënte, duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier de distributie van goederen te organiseren in een stedelijke omgeving. Het model is ondersteunend aan SULP’s (Sustainable Urban Logistics Plans) waarin steden samen met logistieke dienstverleners en producenten de krijtlijnen uittekenen van de logistiek in een stad. Het model is toe te passen op één of meerdere steden of gemeenten. 

 

Rapport

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

 

Resultaten

  • De last mile levering van pakleveringen (B2B en B2C) in Vlaamse steden kan een stuk efficiënter verlopen door het consolideren van goederenstromen in en uit de stad via Urban Distributions Centers (UDC) aan de rand van de stad of een netwerk van microhubs in de stad.
  • Het R!sult-project heeft een uitgewerkt logistiek procesmodel ontwikkeld dat breed toepasbaar is in verschillende steden.
  • Met uitzondering van de stad Antwerpen  is één UDC voldoende om een stad te bevoorraden.
  • De locatie van het UDC is daarbij belangrijk: nabij belangrijke en goed bereikbare invalswegen waarlangs veel binnenkomend verkeer zijn weg naar de stad vindt, om extra kilometers naar het UDC uit te sparen.
  • Een netwerk van microhubs heeft een hoger prijskaartje, maar laat beter toe in te zetten op cargofietsen gezien de betere spreiding en kleinere afstanden.
  • Voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit in de stad is het model van een UDC zeer geschikt. Ten opzichte van het huidige aanlevermodel gaan de berekende kosten van kostenneutraal tot besparingen van 30 %. Door een betere consolidatie van de last mile zijn gemiddeld kilometerbesparingen mogelijk van 30-50 %.
  • Steden een belangrijke rol te spelen in de transitie naar een meer duurzame en groene belevering van de stad, zowel door het uitstippelen van beleid als door het tijdelijk ondersteunen van nieuwe initiatieven.
  • Samenwerking en kennisdeling, waar competitie het toelaat, is het magische recept voor verdere ontwikkeling om te voorkomen dat experimenten telkens opnieuw door eenzelfde leerproces dienen te gaan.

 

 

Praktisch

Start: september 2018
Doorlooptijd: 28 maanden

Deelnemende bedrijven

Tweeëntwintig bedrijven en zes steden: Stad Antwerpen, ACP, BD Myshopi, BME, Stad Brugge, Cargo Velo, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), Stad Gent, GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, ON TIME Logistics, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Stad Sint-Niklaas, Stad Sint-Truiden, Smartship, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.

     

Klankbordgroep

VIL kan binnen dit project rekenen op de steun van MOW en VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten).

Meer weten?

Contacteer Stefan Bottu (stefan.bottu@vil.be)

Pers

181024 – VIL persbericht – VIL leden en steden scharen zich massaal achter ontwikkeling totaalconcept voor slimme stadslogistiek

201113 – Persbericht – Innovatieve start met microhub belevering in stad Mechelen

201130 – Persbericht – Duurzame en slimme stadslogistiek via consolidatie van last mile

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL