en
        |  en

R!SULT (Responsive Sustainable Urban Logistics)

Steden in Vlaanderen groeien en lopen meer en meer vast. Het toenemende aantal leveringen is één van de oorzaken van dit probleem. Er is dan ook een groeiende vraag naar maatregelen om steden leefbaar te houden. VIL gaat in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen.

status: In opstart | thema: digitalisering, duurzaamheid | type: regionaal


De doelstelling van dit project is het uitwerken en valideren van een multi-inzetbaar generiek logistiek concept om optimaal aan stadsbelevering te doen. Dit door het slim aanwenden en combineren van logistieke modi en het voorzien en benutten van stockage en cross-dock capaciteit (micro-magazijnen) in de stad.

VIL wil met dit project tot een model komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistieke dienstverlener, handelaar en burger). Hiervoor moet er rekening gehouden worden met het gebruik van de juiste vervoersmodi en de meest gunstige combinaties ervan, de capaciteit per modus, optimale routes, stockage en cross-dock capaciteit en de impact op kosten en milieu. 

Opportuniteiten

De opgebouwde kennis, het model en de roadmap bieden opportuniteiten voor alle betrokken industriële bedrijven (verladers, logistieke dienstverleners) en de mogelijkheid om supply chains te optimaliseren en vernieuwende diensten uit te bouwen op vlak van stadslogistiek.

Dit project zal de bakermat vormen voor betrokkenen om op een (kosten)efficiënte, duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier de distributie van goederen te organiseren in een stedelijke omgeving. Het model zal ondersteunend zijn aan SULP’s (Sustainable Urban Logistics Plans) waarin steden samen met logistieke dienstverleners en producenten de krijtlijnen uittekenen van de logistiek in een stad. Het is de bedoeling het model toe te passen op één of meerdere steden of gemeenten. 

Concrete activiteiten

  • Behoeftenanalyse van de verschillende betrokkenen en inventariseren van de huidige en toekomstige middelen die een stad kan aanwenden, zoals transportmodi, IT en technologie, infrastructuur, etc.
  • Identificeren van best practices met de nadruk op succesvolle business modellen en aandacht voor recente en lopende Europese initiatieven.
  • Uitwerken van een model voor een logistiek stadsnetwerk.
  • Identificeren van de mogelijke business modellen, toegepast op een pilootstad.
  • Opstarten van een pilootproject voor één stad, waarbij een aantal scenario’s in de praktijk worden gezet.
  • Scenario’s bijsturen en optimaliseren.
  • Uitbouwen van een generiek logistiek model dat bruikbaar is voor meerdere steden.
  • Consolideren van het leertraject uit de pilootscenario’s in een stappenplan (roadmap) voor het organiseren van een optimale stadslogistiek.

 

Praktisch

Geplande opstart: oktober 2018

Doorlooptijd: 28 maanden

Doelgroep

Dit project richt zich tot alle betrokken partijen in de stadslogistiek: verladers met belangrijke detailleveringen in de stad, logistieke dienstverleners betrokken in de last mile, eco-dienstverleners voor stadsdistributie, technologie providers actief in stadslogistiek, steden en infrastructuur providers.

Nieuws

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!