De doelstelling van dit project is het uitwerken en valideren van een multi-inzetbaar generiek logistiek concept om optimaal aan stadsbelevering te doen. Dit door het slim aanwenden en combineren van logistieke modi en het voorzien en benutten van stockage en cross-dock capaciteit (micro-magazijnen) in de stad.
VIL is met dit project tot een model gekomen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistieke dienstverlener, handelaar en burger). Hiervoor moet er rekening gehouden worden met het gebruik van de juiste vervoersmodi en de meest gunstige combinaties ervan, de capaciteit per modus, optimale routes, stockage en cross-dock capaciteit en de impact op kosten en milieu.
Opportuniteiten
De opgebouwde kennis, het model en de roadmap bieden opportuniteiten voor alle betrokken industriële bedrijven (verladers, logistieke dienstverleners) en de mogelijkheid om supply chains te optimaliseren en vernieuwende diensten uit te bouwen op vlak van stadslogistiek.
Dit project vormt de bakermat voor betrokkenen om op een (kosten)efficiënte, duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier de distributie van goederen te organiseren in een stedelijke omgeving. Het model is ondersteunend aan SULP’s (Sustainable Urban Logistics Plans) waarin steden samen met logistieke dienstverleners en producenten de krijtlijnen uittekenen van de logistiek in een stad. Het model is toe te passen op één of meerdere steden of gemeenten.