en
        |  en

OptiCharge

Het laden en lossen van vrachtwagens is een manueel tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs wachten jaarlijks een aanzienlijk aantal uren bij magazijnen om te laden of te lossen. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties als een noodzakelijk kwaad gezien. Het VIL project OptiCharge zal onderzoeken hoe laad- en losprocessen efficiënter kunnen verlopen door middel van automatisering.

status: In uitvoering | thema: Digitalisering | type: Regionaal


Met het project ‘Opticharge’ streeft VIL efficiëntere laad- en losprocessen na voor zowel verladers (magazijnpersoneel) als vervoerders (chauffeurs) via automatisering. Bij de deelnemende bedrijven wordt het ganse proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, enz.) in kaart gebracht.

Parallel zal nagegaan worden welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. Vervolgens zullen vraag en aanbod met elkaar gematcht worden via de ontwikkeling van een tool die de voordelen en haalbaarheid (ROI) van bestaande oplossingen en cases becijfert. Een selectie van positieve business cases zal uitmonden in een praktijktest. 

Opportuniteiten

  • lagere transportkost (minder wachttijden)
  • optimalere inzet van personeel en assets
  • lagere personeelskost (chauffeur en magazijnier)
  • optimalere benutting van de magazijnruimte
  • minder schadegevallen

Concrete activiteiten

  • oplijsting van bestaande systemen en best practices;
  • marktanalyse van vernieuwende oplossingen bij onderzoeksinstellingen en universiteiten;
  • onderzoek naar mogelijke toepassingsgebieden en randvoorwaarden in verschillende sectoren;
  • mappen van de huidige knelpunten/verbeterpunten met de mogelijke toepassingsscenario’s;
  • uitwerken en een overzicht maken van de verschillende inzetbare oplossingen bij de deelnemer;
  • berekenen van de ROI;
  • uitvoeren van een proof of concept bij een projectdeelnemer;
  • analyseren van de testresultaten.

Praktisch

Opstart: December 2018
Doorlooptijd: 24 maanden

Deelnemende bedrijven

Twaalf bedrijven: Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group, Volvo en Yusen Logistics (Benelux).

 

Projectpartner
Universiteit Antwerpen

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!