OptiCharge

Het laden en lossen van vrachtwagens is een manueel tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs wachten jaarlijks een aanzienlijk aantal uren bij magazijnen om te laden of te lossen. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties als een noodzakelijk kwaad gezien. Het VIL-project OptiCharge heeft onderzocht hoe laad- en losprocessen efficiënter kunnen verlopen door middel van automatisering.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Met het project ‘Opticharge’ streeft VIL efficiëntere laad- en losprocessen na voor zowel verladers (magazijnpersoneel) als vervoerders (chauffeurs) via automatisering. Bij de deelnemende bedrijven werd het ganse proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, enz.) in kaart gebracht. Parallel is nagegaan welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. 

Opportuniteiten

  • lagere transportkost (minder wachttijden)
  • optimalere inzet van personeel en assets
  • lagere personeelskost (chauffeur en magazijnier)
  • optimalere benutting van de magazijnruimte
  • minder schadegevallen

 

Resultaten

  • VIL voerde binnen dit project een marktstudie uit naar de state-of-the-art laad- en losoplossingen die de logistieke keten verder kunnen automatiseren.
  • De systemen kunnen opgedeeld worden in drie types:
    • Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen: industriële robots die zich zelfstandig kunnen voortbewegen
    • One-shot-based systemen die een volledige lading in één keer in en uit de trailer kunnen laden/lossen
    • Semi-automatische systemen, waarbij de menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden. Deze optie is vooral interessant bij goederen met een moeilijkere morfologie, zoals complex stukgoed.
  • Er werd een succesvolle business case, met daaraan gekoppeld een Proof of Concept uitgewerkt bij chocoladefabrikant Barry Callebaut. Via een one-shot-based skatesysteem werden 26 pallets in 10 minuten automatisch gelost zonder enige hapering of schade. Dit levert een duidelijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt. 
  • Met dit project toont VIL aan dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. 

Praktisch

Start: november 2018

Doorlooptijd: 28 maanden

Deelnemende bedrijven

Dertien bedrijven: Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group,
Volvo en Yusen Logistics (Benelux).

 

 

Projectpartner
Universiteit Antwerpen

Meer weten?

Contacteer Filip Van Hulle (filip.vanhulle@vil.be)

Pers

24/02/2021 – VIL persbericht – Enorme tijdswinst dankzij geautomatiseerd laden en lossen

27/11/2018 – VIL persbericht – VIL zet in op automatisering van laad- en losprocessen

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL