Omni Tactics
Bedrijven die de stap zetten van single-/multichannel naar omnichannel staan voor grote logistieke uitdagingen. Een retailer moet bepalen welke producten hij via welke kanalen aanbiedt en welke afleveropties hij daaraan koppelt voor de klant. Deze veelheid aan mogelijkheden biedt uitzicht op hogere service en omzet, maar heeft ook impact op de kosten. Met het project ‘Omni Tactics’ wil VIL bedrijven, en zeker KMO’s, ondersteunen om proactief de cost-to-serve te bepalen in functie van hun logistieke omni-channel keuzes.
status: Afgerond |
thema:
Last Mile |
type:
Regionaal
Hoe beter een bedrijf voorafgaandelijk aan belangrijke beslissingen op de hoogte is van de cost-to-serve, des te beter kan het bedrijf extra klantgerichte kanalen doordacht implementeren. Deze aanpak vermijdt bijvoorbeeld dat een bedrijf louter omwille van omzetgroei voluit de e-commerce kaart trekt, terwijl het vervolgens zijn winstgevendheid ziet dalen wegens toegenomen kosten van de logistieke afhandeling.
OPPORTUNITEITEN
- Een gebruiksvriendelijk model bouwen, dat bedrijven op strategisch/tactisch niveau de mogelijkheid geeft om voor meerdere omni-channel scenario’s de cost-to-serve inzichtelijk te maken
- Bedrijven met (toekomstige) e-commerce ambities ondersteunen in het bepalen en uitvoeren van de juiste logistieke keuzes m.b.t. hun omni-channel strategie
Resultaten
- VIL ontwikkelde cost-to-serve tool om bedrijven inzicht te geven in de kosten van omnichannel
- De tool geeft impact van omnichannel keuzes op de logistieke kosten
- De tool maakt het mogelijk om meerdere scenario’s met elkaar te vergelijken en kostenanalyses te maken.
- Veel bedrijven hebben al bewezen dat omnichannel een succes kan worden met omzet- én winststijging, maar de berekening van de cost-to-serve voorafgaand aan belangrijke tactische en strategische wijzigingen is een must.