Ladingzekering bij multi-stops

Binnen dit project ontwikkelen VIL en KU Leuven Technologiecampus Gent, samen met veertien bedrijven, een oplossing om het ideale laadpatroon te bepalen voor het distributievervoer van gemengde ladingen.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Dringend nood aan onderzoek

Transporteurs en verladers kunnen erover meespreken: spanriemen zorgen vaak voor beschadigde goederen en andere hulpmiddelen blijken in de praktijk niet altijd toepasbaar of veel te duur. Daar waar het reeds een uitdaging is voor vracht die bestaat uit volle homogene pallets bestemd voor één afleveradres, is er nauwelijks iets bekend over de beveiliging van gemengde ladingen op multi-stop trajecten. En dan is er nog de problematiek van de ongelijke asbelasting eens het voertuig enkele stopplaatsen heeft aangedaan.

Er is bijgevolg dringend nood aan bijkomend en praktijkgericht onderzoek.

Van quickscans tot testcircuit

Het project start met quickscans bij de deelnemende bedrijven, onderzoekt vervolgens via labotesten de dynamische krachten die ontstaan vanuit gemengde palletladingen, om zo te komen tot een algoritme voor een optimaal laadpatroon. De theorie wordt ten slotte in de praktijk getest met een beladen vrachtwagen op een testcircuit.

Algoritme voor een optimaal laadpatroon

Uiteindelijk doel is het opstellen van een algoritme om vrachtwagens die meerdere leveradressen aandoen correct te laden. Het algoritme, dat vertrekt vanuit de te vervoeren pallets en hun afmetingen en gewicht, berekent het optimum tussen de losvolgorde van de goederen (routebepaling), de ladingzekering, de maximale asbelasting en de operationele toepasbaarheid en kostenefficiëntie.

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Deelnemende bedrijven

Veertien bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, springen mee op de kar: Bekaert, Bpost, Coca-Cola, Colruyt, DHL Express, Ideal Stelrad Group, Kuehne+Nagel, Lanxess, Speed-Colli, Trans Europe Express, Transport Van de Poel, Van Marcke Logistics, VPK Packaging en Wim Bosman.

Bekaert bpost Coca Cola Colruyt DHL Express Ideal Stelrad Group Kuehne+Nagel Lanxess

Speed-ColliTrans Europe ExpressVan De PoelVan MarckeVPK PackagingWim Bosman

Deelnemers Ladingzekering

Van de Poel is gespecialiseerd in groupage en deelpartijen, waarvan 99% gepalletiseerd. Wij hebben dus dagelijks met de problematiek van ladingzekering bij multi-stops te maken. Wat ik binnen dit project zeer interessant vind, is dat verladers en logistieke dienstverleners samen rond de tafel zitten en naar elkaars kant luisteren. Het is als logistieke dienstverlener niet altijd mogelijk op de eisen van de klant in te gaan en het belang van goede verpakking komt ook aan bod. Zelf heeft het project er ons ook alvast toe aangezet onze eigen manier van werken nog eens goed onder de loep te nemen.”

Jan Vervecken, Van de Poel

Pers

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL