Vlaamse bedrijven lijden door de Brexit een significant omzetverlies. Het gemiddelde omzetverlies voor Vlaamse bedrijven naar aanleiding van de Brexit bedroeg 6 % in 2020, wat gecombineerd met verhoogde logistieke kosten zorgde voor een significante financiële impact. Niet alleen veroorzaakt de Brexit financiële en administratieve lasten voor handelspartners en autoriteiten langs beide kanten van het Kanaal, ook de internationale toeleveringsketens worden grondig verstoord. De moeilijkheden situeren zich onder andere bij de veelheid aan betrokken stakeholders (douane, bedrijven, terminals, expediteurs, rederijen, etc.), de transparantie van de data betreffende goederentransacties en de complexiteit en veelheid aan te vervullen formaliteiten.

Gateway2Britain
Het project ‘Gateway2Britain’ zal een green corridor realiseren om de handel tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk efficiënter te maken. Het project wordt uitgevoerd door VIL en Deloitte in opdracht van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Middelen uit het BAR (Brexit Adjustment Reserve) van de Europese Unie worden hiervoor vrijgemaakt.
Vlaanderen als belangrijke toegangspoort
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), in nauwe samenspraak met Flanders Investment and Trade (FIT), stelde VIL en Deloitte aan om een voorstel met actieplan voor een globale oplossing uit te werken ten bate van de bedrijven die direct en indirect betrokken zijn bij het handelsverkeer met het VK.
De resultaten van de voorbereidende studie zijn beloftevol, daarom gaan de Port of Antwerp-Bruges en VIL nu ook het datadelingsplatform en fysieke servicepunten bouwen.
Praktisch
Start: oktober 2021
Meer weten?
Contacteer Dirk Staelens (dirk.staelens@vil.be)
Met Brexitsteun van Europa
Pers
12/10/2021 – VIL persbericht – Green corridor voor vlotte import en export tussen Vlaanderen en VK
Nieuws
- 06/06/2023 – FIT – Flanders Announces Gateway²Britain to Make Trade with UK ‘Frictionless’
- 06/06/2023 – Antwerps Persbureau – Gezamenlijk project van Vlaamse en federale regering rond handel met VK
- 06/06/2023 – De Tijd – Vlaams dataplatform moet Brexit doen vergeten
- 06/06/2023 – Flows – Nieuw platform Gateway2Britain moet handel met VK doen herleven
- 06/06/2023 – VRT NWS – Gateway2Britain platform to promote trade with the UK
- 06/06/2023 – Financial Times – Flanders launches Gateway2Britain
- 06/06/2023 – Trends – Handel met Verenigd Koninkrijk moet herleven door nieuw platform
- 05/11/2021 – dVO – Green corridor voor vlotte import en export tussen Vlaanderen en VK
- 02/11/2021 – Transpo – Green corridor moet handel met VK efficiënt maken
- 12/10/2021 – Engineeringnet – Green corridor moet omzetverlies door Brexit oplossen