De Vlaamse sierteeltsector is sterk exportgericht en wereldmarktleider voor specifieke producten. De sector bestaat uit relatief kleine, familiale bedrijven die diverse planten en bloemen produceren met specifieke eisen inzake houdbaarheid, verpakking en formaat. De huidige supply chain is relatief complex en weinig efficiënt. Bovendien stelt de toenemende buitenlandse concurrentie en de groeiende vraag naar e-commerce, zowel in de B2B als in de B2C markt, de sector voor bijkomende uitdagingen.
Alleen door meer samenwerking, toepassing van een slim logistiek model en verdere digitalisering kan de Vlaamse sierteelt deze uitdagingen aangaan en omzetten in nieuwe opportuniteiten voor groei.
Doel
VIL wil, in samenwerking met Viaverda, een optimaal toekomstgericht omnichannel model voor de Vlaamse sierteeltsector uittekenen, rekening houdend met de inplanting van tuinders, handelaars en klanten. Het model zal de sector toelaten om de rentabiliteit van de huidige activiteiten te verhogen en de opportuniteiten van de groeiende e-commerce maximaal te benutten.
Om de efficiëntieverbetering duidelijk te maken zal een sectorbrede business case berekening van het model gebeuren op basis van vooraf gedefinieerde scenario’s. Ook zal een business case berekeningstool worden ontwikkeld die de individuele sierteeltbedrijven zal toelaten om de financiële impact van het model op hun logistieke kost te bepalen.
Tot slot zal een digitaal supply chain platform worden ontworpen, vertrekkend van het bestaande aanbod aan digitale tools. Dit platform zal optreden als een neutrale match-maker voor vraag en aanbod op vlak van transporten. Het zal toelaten om stockbeheer, transportplanning, verkoop en traceerbaarheid te beheren in een papierloze logistieke omgeving.