en
        |  en

Exoskeletons for Logistics

Met dit project wil VIL nagaan hoe de nieuwe generatie exoskeletons voor manuele activiteiten in de logistiek kan worden ingezet met als doel de fysieke belasting voor de werknemers te verminderen en de productiviteit bij het behandelen van zware lasten of bij veelvuldige handelingen te verhogen.

status: Afgerond | thema: Digitalisering | type: Regionaal


De opkomst van bionische technologie zoals o.a. ‘wearables’ en ‘exoskeletons’ verlegt de grenzen van de huidige fysieke barrières van de mens.
Slimme kleding, smart glasses, bionische armen en zelfs slimme contactlenzen hebben het potentieel om logistiek personeel te ondersteunen op het vlak van communicatie, procesuitvoering of optimalisatie en tevens ook gezondheids- en veiligheidsrisico’s te minimaliseren.
Exoskeletons kunnen worden beschouwd als draagbare robotpakken die het menselijk lichaam een boost geven m.b.t. kracht en uithoudingsvermogen. Tegenwoordig worden ze reeds ingezet bij revalidatieprocessen (in de gezondheidszorg) en ook in de industrie bij het hanteren van zware gereedschappen.

Opportuniteiten

  • Verminderen van fysieke belasting bij meerdere manuele handelingen (orderpicking, verpakken of stapelen van collies, laden en lossen van vrachtwagens). Fysieke overbelasting kan leiden tot lichamelijke klachten, resulterend in minder productiviteit, lagere motivatie en finaal tot ziekteverzuim.
  • Ondersteunen van oudere operatoren bij fysiek belastende taken.
  • Verhogen van de productiviteit bij handelingen met zware lasten of bij repetitieve activiteiten.

Resultaten

  • Exoskeletons zijn nog volop in ontwikkeling voor toepassingen in de industrie. Ze zijn vooral gericht op statische (permanent ondersteunend in een bepaald gewricht) en repetitieve belastende taken, bijvoorbeeld montage langs de assemblagelijn in de auto industrie.
  • Exoskeletons dragen positief bij in een beperkte reductie van de belasting, maar bij verschillende taken treden nadelige ongewenste effecten op (verschuiving van belasting, extra rotatie en/of overstrekking van de rug).
  • Bij respecteren van de preventiehiërarchie, kan overwogen worden om een passief exoskelet in te zetten om het restrisico aan te pakken.
  • Twee vragen zijn van groot belang voor wie exoskeletten wil inzetten in de logistiek: blijven bepaalde logistieke (deel)taken voldoende lang in de ondersteunde zone (werkgebied) van het exoskelet? Heeft het exoskelet voldoende bewegingsvrijheid (vrijheidsgraden), noodzakelijk voor de logistieke deel(taak)?
  • Naast het analyseren van de juiste match tussen taak en exoskelet dient de gebruiker ook ondersteund te worden met training, gewenning en begeleiding bij het invoeringsproces.
  • VIL werkte voor dit project een helder stappenplan uit.
VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.
 

PRAKTISCH

Start: november 2017
Doorlooptijd: 19 maanden

Deelnemende bedrijven

Veertien bedrijven: Atlas Copco, bpost, Colruyt, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Katoen Natie, Limburg.Net, Mainfreight Logistic Services, Oesterbank en Sortbat.

Contractanten

Liantis en Mobilab

 

Pers

 

Nieuws

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!