Delivery Booster

Het huidige postadressysteem is vaak niet aangepast aan de logistieke vereisten voor het leveren van goederen. In dit project zal VIL een app ontwikkelen die bedrijven toelaat meer gedetailleerde locatiecodes vast te leggen, die voldoen aan alle logistieke vereisten samen met een bezorgpaspoort dat de leverspecificaties en wensen van de bestemmeling koppelt aan deze locatiecode.

 

status: Afgerond | thema: Last Mile | type: Regionaal

Het leveren van goederen op de correcte fysieke bestemming wordt een steeds grotere uitdaging. Er bestaan immers heel wat praktijkvoorbeelden waarbij die fysieke afleverlocatie verschilt van het ‘postcode adres’.

In het VIL-project Delivery Booster werd een eenvoudige en gebruiksvriendelijke app ontwikkeld waarmee consumenten (B2C) en bedrijven (B2B) de exacte fysieke afleverlocaties via geolocatie-technologie in de app kunnen definiëren, zodat kan doorgegeven worden aan logistieke dienstverleners op welke exacte locatie zij hun pakketten/goederen willen ontvangen.

Aan elke locatie kan bovendien een ‘bezorgpaspoort’ gekoppeld worden, dat het logistieke dienstverleners makkelijker maakt om hun leveringen, routes en klantenservice te optimaliseren. Zo’n bezorgpaspoort omvat per afleverlocatie bv. niet alleen openingsuren, vakantieperiodes, alternatieve aflevermogelijkheden (zoals bij buur), maar ook specifieke informatie rond de logistieke randvoorwaarden voor een vlotte levering (bv. “loskade aanwezig”, “levering met vorkheftruck noodzakelijk”, enz.).

Voor grote organisaties met meerdere gebruikers en een groot aantal afleverlocaties werd er een administratieportaal ontwikkeld, waar een administrator de adressen, locaties en bezorgpaspoorten kan beheren. Bovendien kunnen een groter aantal afleverlocaties via een upload tool ingelezen worden.


Next steps

De app draait en is klaar om te gebruiken in 3 talen.

Het is nu aan de logistieke sector om de app met zijn voordelen uit te proberen en te integreren in de logistieke processen. De verdere commerciële uitrol van de app staat of valt immers met het gebruik door een grote groep webshops, leveranciers, logistieke dienstverleners en eindgebruikers.

Wenst u een demonstratie en/of analyse voor een specifieke user case?

Contacteer de projectleiders: Stefan Bottu (stefan.bottu@vil.be)  – Dirk Staelens (dirk.staelens@vil.be)

Ook partijen die geïnteresseerd zijn in de verdere uitbouw en commercialisatie van de app kunnen contact opnemen.

Resultaten 

  • Het gebruik van de app werd in een volledige logistieke keten geïntegreerd getest in een pilootproject met de UGent, een leverancier en een logistieke dienstverlener. De app werd uitgetest op een campus van de UGent met complexe afleverlocaties zodat het nut van de app voor de chauffeurs kon aangetoond worden.
  • Om de juiste informatie rond de eigenlijke fysieke afleverlocatie tot bij de chauffeur te krijgen, creëert de app een unieke code die specifiek is voor elke afleverlocatie, en die doorheen de hele data ketting dient doorgegeven te worden, dus van bij het creëren van het order tot bij de chauffeur. 
  • Voor een eenvoudige integratie van de data in de app met de bedrijfssystemen werd een API ontwikkeld.
  • Een bedrijfsspecifieke link waarin de unieke locatiecodes van het order dienen ingelezen te worden door de logistieke dienstverlener, kan eenvoudig in de bestaande bedrijfssystemen geïntegreerd worden. Daardoor hoeft de chauffeur niet afzonderlijk in de app aan te loggen, maar kan hij vanuit het eigen bedrijfssysteem de locatiedata uit de app opvragen en ernaar navigeren met de navigatiesoftware op het toestel dat hij/zij gebruikt.
  • De app laat o.a. ook toe om foto’s en andere visuele hulpmiddelen toe te voegen aan het bezorgpaspoort.
  • Vanuit de chauffeurs en eindklanten kwam er erg positieve feedback. Een chauffeur die nog niet lang in dienst was en op campus Coupure kwam leveren, zei dat de app hem dankzij de foto’s heel wat tijd zou besparen bij het uitleveren van nieuwe rondes. Vooral op grote sites gaat er al gauw een kwartier of langer verloren wanneer chauffeurs niet vertrouwd zijn met de fysieke afleverlocatie.

Praktisch

Start: December 2020
Totale doorlooptijd: 21 maanden

Projectdeelnemers

Zeventien bedrijven: Bycykel, Cargo Velo, DHL Parcel Belgium, Foodsprint, GEO Solutions, GIS Belgium, GLS Belgium Distribution, OOvelo, PostNL Pakketten België, Renewi, Tengu.io, Universiteit Gent, Urbike, UZ Gent, Vanheede Environmental Group, Zetes en Ziekenhuis Oost-Limburg.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Meer weten?

Contacteer Stefan Bottu (stefan.bottu@vil.be)

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL