Delivery Booster

Het huidige postadressysteem is vaak niet aangepast aan de logistieke vereisten voor het leveren van goederen. In dit project zal VIL een app ontwikkelen die bedrijven toelaat meer gedetailleerde locatiecodes vast te leggen, die voldoen aan alle logistieke vereisten samen met een bezorgpaspoort dat de leverspecificaties en wensen van de bestemmeling koppelt aan deze locatiecode.

status: In opstart | thema: Last Mile | type: Regionaal

Het verouderde systeem van postadressen leidt voor de chauffeurs tot tijdsverlies, meer afleverrondes en een verlies aan flexibiliteit.
Daarnaast bestaat er geen algemeen gebruikt bezorgpaspoort dat de (dynamische) leverspecificaties en leverwensen van de bestemmeling koppelt aan die nieuwe unieke locatiecode. Denk maar aan levertijden, openingsuren, vakantieperiode, back-up afleveradres, levervoorkeur (gekoeld, direct, via stadsrandmagazijn, beveiligd…) enz.

VIL wil in dit project een uniforme methodologie ontwikkelen voor deze locatiecode, en samen met een bezorgpaspoort combineren in een kant en klare gebruiksvriendelijke applicatie.

Opportuniteiten

Dit project biedt de verschillende stakeholders de mogelijkheid dit nieuwe systeem, evenals de functionaliteiten van de app mee te ontwikkelen en ook uit testen op de eigen bedrijfscases in de loop van het project. 

Het gebruik van de applicatie zal leiden tot een efficiëntere planning en uitvoering, een verhoogde servicegraad door een betere en up-to-date interactie tussen dienstverleners en hun klanten, en het vermijden van niet-thuis leveringen.

Concrete activiteiten

  • In kaart brengen van de noden en de behoeften van de verschillende stakeholders en de bredere logistieke sector in het algemeen
  • In kaart brengen van bestaande best practices (bv. adrescode systeem Nederland, bestaande apps, …)
  • Oplijsten van de verschillende toepassingsmogelijkheden
  • Vastleggen van de specificaties van het bezorgpaspoort
  • Vastleggen van de specificaties en methodologie van de unieke locatie code
  • Oplijsten van de benodigde functionaliteiten van de applicatie (de user interface, uitwisselen van gegevens naar andere systemen, beheer van data, privacy/GDPR aspecten en andere technische aspecten)
  • Uittesten en eerstelijnsvalidatie van de functionaliteiten met de deelnemersgroep
  • Creëren van een gebruikershandleiding en trainingspakket 
  • Voorstel tot uitrollen op grotere schaal van de applicatie inclusief businessmodel en technologische standaarden

Praktisch

Start: December 2020
Totale doorlooptijd: 21 maanden

Meer weten?

Contacteer Stefan Bottu (stefan.bottu@vil.be)

Doelgroep

Het project richt zich tot verladers, logistieke dienstverleners, planning- en softwarebedrijven, overheidsdiensten, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, handelaars en webshops, nutsbedrijven, bedrijven binnen de bouwsector, voedingssector, (lucht)havens en meer.

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL