Het leveren van goederen op de correcte fysieke bestemming wordt een steeds grotere uitdaging. Er bestaan immers heel wat praktijkvoorbeelden waarbij die fysieke afleverlocatie verschilt van het ‘postcode adres’.
In het VIL-project Delivery Booster werd een eenvoudige en gebruiksvriendelijke app ontwikkeld waarmee consumenten (B2C) en bedrijven (B2B) de exacte fysieke afleverlocaties via geolocatie-technologie in de app kunnen definiëren, zodat kan doorgegeven worden aan logistieke dienstverleners op welke exacte locatie zij hun pakketten/goederen willen ontvangen.
Aan elke locatie kan bovendien een ‘bezorgpaspoort’ gekoppeld worden, dat het logistieke dienstverleners makkelijker maakt om hun leveringen, routes en klantenservice te optimaliseren. Zo’n bezorgpaspoort omvat per afleverlocatie bv. niet alleen openingsuren, vakantieperiodes, alternatieve aflevermogelijkheden (zoals bij buur), maar ook specifieke informatie rond de logistieke randvoorwaarden voor een vlotte levering (bv. “loskade aanwezig”, “levering met vorkheftruck noodzakelijk”, enz.).
Voor grote organisaties met meerdere gebruikers en een groot aantal afleverlocaties werd er een administratieportaal ontwikkeld, waar een administrator de adressen, locaties en bezorgpaspoorten kan beheren. Bovendien kunnen een groter aantal afleverlocaties via een upload tool ingelezen worden.
Opportuniteiten
Dit project biedt de verschillende stakeholders de mogelijkheid dit nieuwe systeem, evenals de functionaliteiten van de app mee te ontwikkelen en ook uit testen op de eigen bedrijfscases in de loop van het project. Het gebruik van de applicatie zal leiden tot een efficiëntere planning en uitvoering, een verhoogde servicegraad door een betere en up-to-date interactie tussen dienstverleners en hun klanten, en het vermijden van niet-thuis leveringen.
Resultaten
- Met de gebruikersgroep werd een gedetailleerde beschrijving van de specificaties vastgelegd, die vertaald werd in een volledig functionele en operationele app. Deze app is beschikbaar voor geïnteresseerde bedrijven voor kennismaking, testen en implementatie.
- Het gebruik van de app werd in een volledige logistieke keten geïntegreerd getest in een pilootproject met de UGent, een leverancier en een logistieke dienstverlener. De app werd uitgetest op een campus van de UGent met complexe afleverlocaties zodat het nut van de app voor de chauffeurs kon aangetoond worden.
- Om de juiste informatie rond de eigenlijke fysieke afleverlocatie tot bij de chauffeur te krijgen, creëert de app een unieke code die specifiek is voor elke afleverlocatie, en die doorheen de hele data ketting dient doorgegeven te worden, dus van bij het creëren van het order tot bij de chauffeur. Dit vraagt soms nog enig IT-ontwikkelingswerk.
- Voor een eenvoudige integratie van de data in de app met de bedrijfssystemen werd een API ontwikkeld.