Project In-store-improvement afgerond

26 mei stelde het VIL in Urban City de resultaten voor van het project ‘In-store-improvement’. Doel van het project: de Vlaamse modesector aansporen om de stap te zetten naar het inzetten van RFID-tags voor een automatisch stockbeheer, op artikelniveau. De getuigenissen van onder andere GIKS Mode en Decathlon zullen de aanwezigen zeker geprikkeld hebben!

In-store-improvement-fotoRFID-tags of ‘slimme labels’, uit de kledij van internationale ketens zijn ze al bijna niet meer weg te denken. Ze zijn een grote hulp om een correct zicht te hebben op de voorraden, een must om naar omni-channel over te stappen. Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraak blijft nog uit. De overstap blijkt een complex proces.

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcode in kleding tijdens het voorbije decennium werd vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Vlaamse moderetailers bleven, op enkele uitzonderingen na (JBC, ZEB …), achter. De noodzaak van een accurate stock wordt erkend maar de overstap is niet vanzelfsprekend. De technologie is niet “off-the-shelf” beschikbaar en vraagt een volledige procesaanpassing.

Het VIL startte samen de Vlaamse modesector eind 2014 het project ‘In-store-improvement’ op om het leer- en overgangsproces te verkorten. Door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (omni-channel, zelfde-dag-thuislevering …) is het een must om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden. Stockaccuraatheid bleek bij velen een zwak punt, slechts 70% van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering. 

Het VIL heeft een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden, de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven. Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich snel terugverdient: tussen de 1,2 en 2,9 jaar. In de berekening werd bovendien geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt, dus de baten liggen allicht nog hoger.

Een van de deelnemende bedrijven, GIKS Mode, is ondertussen helemaal gewonnen voor de technologie. Stefaan Allemeersch, zaakvoerder GIKS Mode: “De kledij die tussen het distributiecentrum en de winkels of tussen de winkels onderling circuleert, moeten we niet meer individueel uitscannen en vervolgens weer inscannen. Het volstaat ze door een poortje te rijden en alles is geregistreerd. Ook in de winkels heeft het voordelen. Aangezien elk kledingstuk een unieke code heeft, weten we nu perfect welke stukken het verkooppunt hebben verlaten en welke niet. Dit betekent dat we onze klanten goed kunnen informeren over het al dan niet beschikbaar zijn van een item en onze mensen niet vruchteloos moeten zoeken. Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben.”


Tien bedrijven / organisaties namen deel aan het project: Bleckmann, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, GS1, PostNL, Scapa, Siemens en Van de Velde.


Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

In-store-improvement-7944 In-store-improvement-7978 In-store-improvement-7991

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL