Rural Parcel Delivery

In het project ‘Rural Parcel Delivery’ is VIL op zoek gegaan naar efficiëntieverbetering bij de levering van pakketten in het buitengebied. Een model van samenwerking in geografische clusters met gedeelde cross-docking capaciteit werd bestudeerd en getest om te komen tot de meest optimale situatie op economisch en maatschappelijk gebied.

 

status: Afgerond | thema: Last Mile | type: Regionaal

Studies en projecten met het oog op de optimalisatie van de last-mile distributie beperken zich meestal tot de centrumsteden.
Toch bestaat de last-mile problematiek ook buiten de stad. Plattelandsbewoners kopen gemiddeld meer pakjes op het internet en de levering ervan verloopt weinig efficiënt.

Handelszaken zijn gevestigd langs gewestwegen of verspreid in de dorpskern. Zowel de economische als de maatschappelijke kost is hoog, omwille van de lange afstand en tijd tussen de leveringen. Tegelijk stoppen de files al lang niet meer aan de rand van grote steden. Ook de gewestwegen en dorpskernen lopen vast. De typisch Vlaamse ruimtelijke ordening met lintbebouwing en verspreide bewoning versterken deze problematiek.

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.
 
 

Resultaten

  • VIL werkte een oplossing uit op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Het ontworpen model berekent de totale kosten, CO2-uitstoot, transportafstand en totaal aantal transportbewegingen in verschillende scenario’s van horizontale samenwerking tussen de betrokken partijen.
  • Samenwerking voor last mile leveringen in landelijke gebieden loont.
  • Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en aantal transportbewegingen met 60 %. De kosten dalen met gemiddeld 35 %.
  • Bovendien bleek dat kleine partijen door samenwerking niet alleen winsten kunnen behalen maar ook commercieel hun slagkracht kunnen verbeteren.
  • Ondanks de vele voordelen kunnen enkele factoren de toepassing van het Rural Parcel Delivery-model in de weg liggen. Zo is er de vervaging van het merkimago, de daling van het concurrentieel voordeel voor partijen met grote volumes en de neutraliteit van een gezamenlijke subcontractor bij consolidatie.
  • VIL kan geïnteresseerde bedrijven begeleiden in het onderzoeken en opzetten van een eigen samenwerkingscase.

Praktisch

Start: maart 2020
Totale doorlooptijd: 24 maanden

Deelnemende bedrijven

6 bedrijven: BD myShopi, DHL Express, FedEX Express Europe, GLS, POM West-Vlaanderen en PostNL. 

Meer weten?

Contacteer

Geert Verbelen (geert.verbelen@vil.be)

Pers

24/02/2022 – VIL persbericht – 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden

04/05/2020 – VIL persbericht – VIL pakt last mile problematiek buiten de stad aan

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL