Studies en projecten met het oog op de optimalisatie van de last-mile distributie beperken zich meestal tot de centrumsteden. Toch bestaat de last-mile problematiek ook buiten de stad. Plattelandsbewoners kopen gemiddeld meer pakjes op het internet en de levering ervan verloopt weinig efficiënt. Handelszaken zijn gevestigd langs gewestwegen of verspreid in de dorpskern. Zowel de economische als de maatschappelijke kost is hoog, omwille van de lange afstand en tijd tussen de leveringen. Tegelijk stoppen de files al lang niet meer aan de rand van grote steden. Ook de gewestwegen en dorpskernen lopen vast. De typisch Vlaamse ruimtelijke ordening met lintbebouwing en verspreide bewoning versterken deze problematiek.
Rural Parcel Delivery
In het project ‘Rural Parcel Delivery’ is VIL op zoek gegaan naar efficiëntieverbetering bij de levering van pakketten in het buitengebied. Een model van samenwerking in geografische clusters met gedeelde cross-docking capaciteit werd bestudeerd en getest om te komen tot de meest optimale situatie op economisch en maatschappelijk gebied.
Resultaten
- VIL werkte een oplossing uit op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Het ontworpen model berekent de totale kosten, CO2-uitstoot, transportafstand en totaal aantal transportbewegingen in verschillende scenario’s van horizontale samenwerking tussen de betrokken partijen.
- Samenwerking voor last mile leveringen in landelijke gebieden loont.
- Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en aantal transportbewegingen met 60 %. De kosten dalen met gemiddeld 35 %.
- Bovendien bleek dat kleine partijen door samenwerking niet alleen winsten kunnen behalen maar ook commercieel hun slagkracht kunnen verbeteren.
- Ondanks de vele voordelen kunnen enkele factoren de toepassing van het Rural Parcel Delivery-model in de weg liggen. Zo is er de vervaging van het merkimago, de daling van het concurrentieel voordeel voor partijen met grote volumes en de neutraliteit van een gezamenlijke subcontractor bij consolidatie.
- VIL kan geïnteresseerde bedrijven begeleiden in het onderzoeken en opzetten van een eigen samenwerkingscase.
Praktisch
Start: maart 2020
Totale doorlooptijd: 24 maanden
Deelnemende bedrijven
6 bedrijven: BD myShopi, DHL Express, FedEX Express Europe, GLS, POM West-Vlaanderen en PostNL.
Meer weten?
Contacteer Geert Verbelen (geert.verbelen@vil.be)
Pers
24/02/2022 – VIL persbericht – 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden 04/05/2020 – VIL persbericht – VIL pakt last mile problematiek buiten de stad aan
Nieuws
- 17/11/2022 – Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen – Duurzame logistiek, niet enkel haalbaar in (centrum)steden
- 09/04/2022 – 100% West-Vlaams – Lokaal lekkers vers en verantwoord thuis bezorgd
- 03/03/2022 – POM West-Vlaanderen – Duurzame samenwerking in Westhoek werpt vruchten af
- 02/03/2022 – Ecotips.org – 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
- 28/02/2022 – Logistiek.xyz – Rural Parcel Delivery zorgt voor efficiënte levering van pakketten buiten steden
- 26/02/2022 – Linkmagazine.nl – 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
- 25/02/2022 – Engineering.net – Samenwerking pakketlevering levert lagere CO2-uitstoot en minder kosten op
- 24/02/2022 – Valuechain.be – 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
- 22/02/2022 – Nieuwssite Duurzaam Mobiel – Van concurrentiemodel naar samenwerkingsmodel: 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing wanneer bedrijven samenwerken bij het afleveren van pakjes in landelijke gebieden
- 21/02/2022 – Nieuwssite Duurzaam Mobiel – 28% minder kosten, 33% minder CO2, 60% minder afgelegde kilometers en 25% snellere levertijd bij ophalen en afleveren van pakjes op platteland
- 09/07/2021 – Nieuwsblad.be – Zes ambachtelijke zaken investeren in ecologisch transport
- 09/07/2021 – Westhoek. De nieuwe wereld – Zes voedingsproducenten uit de Westhoek kiezen voor milieubewuster transport
- 07/07/2021 – 100% West-Vlaams – Zes lokale voedingsproducenten nemen voortrekkersrol in milieubewuster transport
- 02/09/2020 – Nieuwssite Duurzaam Mobiel – Karlsruhe onderzoekt haalbaarheid vrachttram voor levering van pakjes
- 10/06/2020 – dVO – VIL pakt last mile problematiek buiten de stad aan
- 10/06/2020 – Gazet Vandaag – VIL pakt last mile problematiek buiten de stad aan
- 07/05/2020 – Logistiek.be – VIL pakt last mile problematiek buiten de stad aan
- 05/05/2020 – Engineeringnet – Last mile problematiek buiten stad aangepakt
- 04/05/2020 – Flows – Koeriers zoeken naar efficiëntere last mile in landelijke gebieden
- 04/05/2020 – Inshore & Yachting – VIL pakt last-mile problematiek buiten de stad aan