FlexIn²Log

Met het ‘FlexIn²Log’-project willen VIL en Sirris de maakindustrie praktische ervaring laten opdoen rond het flexibel en efficiënt maken van de aanvoerketen naar de productievloer.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

De aanvoer en interne logistiek moeten enerzijds flexibeler en transparanter worden om het materiaaltransport en -overdracht weg te nemen van de productiemedewerkers. Anderzijds is meer automatisering nodig om de interne logistiek te vrijwaren van te veel manueel werk en fouten in de planning of aansturing ervan. 

Hoe kunnen digitale technologieën/platformen en digital aangestuurde autonome mobiele robots sneller geïmplementeerd worden om flexibiliteit en efficiëntieverbetering te bereiken? Hoe kan dit in de praktijk een meerwaarde creëren, ook bij KMO bedrijven? VIL zal samen met de maakbedrijven en hun logistieke en ICT-partners op een zeer praktische manier antwoord geven op al deze vragen.

Opportuniteiten

  • Versnellen en afstemmen van de logistieke aanvoerketen om productiewisselingen te faciliteren
  • Verkleinen van de interne leverhoeveelheden (minder voorraad in productie)
  • Verhogen van de voorspelbaarheid van de logistieke bewegingen
  • Ontlasten van niet-productie taken bij de operatoren
  • Drastisch reduceren van het aantal fouten (ontbrekende of verkeerde componenten in productie)
  • Verhogen van de productiviteit en competitiviteit door automatisatie en optimalisatie van de logistieke processen op de productievloer, de eraan voorafgaande warehouselogistiek en de aanvoerketen van de materialen en onderdelen

Resultaten

  • VIL en Sirris hebben binnen dit project een marktstudie uitgevoerd naar de meest geavanceerde slimme transportrobots (AGV’s en AMR’s) om het intern transport binnen magazijnen en productielogistiek te automatiseren, met als doel de efficiëntie te verhogen en schade te vermijden.
  • Het project heeft een duidelijke methodiek en een stappenplan opgeleverd, zodat bedrijven de nodige handvaten hebben voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie.
  • Twee belangrijke tools, AGVSim en de ROI-tool, zijn opgenomen in de VIL Logibox. AGVSim maakt het mogelijk om het benodigde aantal transportrobots voor specifieke logistieke taken in te schatten. De business case kan worden doorgerekend met de gebruiksvriendelijke webapplicatie van de ROI-tool.
  • Het eindresultaat van het project bevatte een fysieke demonstrator, waarmee werd aangetoond dat volledige digitalisering van het logistieke proces een basisvereiste is voor het succes van een project.
  • Het testen en valideren van een multibrand fleet management systeem toonde aan dat het haalbaar is om transportrobots van verschillende merken te laten samenwerken.
  • De digitalisatie en integratie van de verschillende systemen kunnen efficiënt worden opgezet door gebruik te maken van standaarden zoals MQTT. Vandaag de dag is het echter nog geen plug & play, en er is nog vooruitgang nodig op het gebied van standaardisatie.
  • De doorgerekende business case bij Haelvoet toonde aan dat een positieve ROI binnen 2 à 3 jaar realistisch is.

Praktisch

Start: september 2022
Einde: augustus 2024

PROJECTDEELNEMERS

32 bedrijven: 24Flow, ABB, ADB Safegate, Altachem, AVL Powders, CDM-Stravitec, CGK Group, Dana International, De Craecker Matrijzen, Easy Systems, Ervo-Projects, Esma, Flagstone, Gibas, Haelvoet, Logflow, MD Automation, Melexis, Mondi Poperinge, MSD Metalworking, Novy, Paneltim, Pilz, Premium Sound Solutions, Saey, Scania, Scott Automation, Sick, TE Connectivity Belgium, Tekniplex, Van Hoecke Automation en WH Brady.

Kick-Off 22 september 2022 SIG Aalst


Meer weten

Contacteer Luc Pleysier (luc.pleysier@vil.be).

VIL: Hét aanspreekpunt voor de logistieke sector

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL