en
        |  en

Bouwlogistiek

Dit project wil de logistieke innovatie in de bouwsector stimuleren met als uiteindelijke bedoeling de efficiëntie binnen bouwlogistieke stromen te verbeteren, i.e. de logistieke kosten te verminderen. 28 bedrijven uit de sector namen deel.

status: Afgerond | thema: Duurzaamheid | type: Regionaal


Dat de bouwsector voor Vlaanderen een zeer belangrijke sector is staat buiten kijf: een rechtstreekse tewerkstelling van circa 150.000 mensen – tot zelfs 300.000 mensen als de indirecte tewerkstelling wordt meegerekend (bron: Vlaamse Confederatie Bouw – Visierapport 2010).  Op het vlak van toegevoegde waarde staat de bouwsector voor 5 % in van het Belgisch BBP. Als ook hier de onrechtstreekse en aanverwante toegevoegde waarde creatie wordt bijgeteld komt dit neer op circa 10 %. De sector verenigt meer dan honderd beroepen die worden uitgeoefend in meer dan 80.000 bedrijven, voor het overgrote deel KMO’s en eenmanszaken, in België.

Dit heeft uiteraard zijn weerslag op logistiek vlak. Een groot aandeel van het goederenvervoer heeft betrekking op bouwgerelateerde stromen. Cijfers voor Nederland geven bvb aan dat 25 % tot 30 % van het goederenvervoer over de weg verband houdt met de bouwsector. Voor Vlaanderen zal dit niet significant anders zijn. De logistieke kosten worden dan ook geraamd op 8 % tot 15 % van de totale bouwkosten. En daarbovenop komen dikwijls nog enkele procenten (soms tot 10 %) aan kosten omwille van efficiëntieverlies (owv bvb slechte afstemming, kwaliteitsproblemen, herstelling of rework, wachten, gebrekkige communicatie,  … ).

Reden te meer dus om bouwlogistiek op te pakken. Dit doet het VIL samen met meer dan twintig deelnemende bedrijven. In eerste instantie bekijken we met deze deelnemers met welke logistieke problemen zij vandaag geconfronteerd worden en in welke mate logistiek hieronder leidt (aan de hand van individuele gesprekken, workshops met meerdere bouwbedrijven samen en via een bevraging). Op basis van deze probleemanalyse wordt samen nagegaan wat en hoe er kan verbeterd worden. Dit kan zowel een aantal quick wins betreffen, als meer fundamentele en innovatieve oplossingsrichtingen. Uiteindelijke ambitie is om in een vervolgproject een of meerdere van de haalbare oplossingen in praktijk om te zetten.

Deelnemende bedrijven

Adams Polendam, Aswebo NV, Bolckmans NV, CCB Beton, Democo, Ebema NV, Eternit NV, Geertrans NV, Grizaco, Group Biesmans NV, Heijmans NV, Keramo-Steinzeug (Euroceramik) NV, Kerkstoel 2000+, Kumpen NV, Machiels building solutions NV, Nelissen, Nynas, Max Pels Beton NV, Olivier Construct NV, Rockfon, Saint-Gobain Construction Products Belgium NV/SA – Divisie Gyproc, TDL Group, Q8 – Kuwait Petroleum (Belgium) NV, Vandersanden, Verhelst Logistics NV, Willy Naessens Group.

Projectondersteuning

Het VIL kan binnen dit project rekenen op de steun van: TNO, Vlaamse Confederatie Bouw, Opzoekingscentrum voor de wegenbouw.

Nieuws

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!