E-commerce heeft sinds de coronacrisis een enorme boom gekend. Om handelaars en consumenten meer inzicht te geven in de impact van de leveringen slaan VIL en Comeos de handen in elkaar. Samen pakken ze de duurzaamheidsproblematiek rond last mile leveringen van online aankopen aan met de berekeningstool SmartDrop.
Berekeningstool op maat van de consument
De last mile, de afstand tussen het distributiecentrum en de eindbestemming van een product, verloopt vandaag nog niet altijd optimaal. De meest duurzame levering voor iemand die in de stad woont is bijvoorbeeld niet dezelfde als voor iemand die op het platteland woont. Ook de manier waarop de consument zich verplaatst om zijn pakje op te halen, bepaald de duurzaamheid.
Met behulp van de berekeningstool ‘Smartdrop’ krijgt de handelaar inzicht in de impact van de verschillende leveringsopties en zal de consument ook op een uniforme manier geïnformeerd worden over de impact van zijn leveringskeuze na een online aankoop.
De berekeningstool wordt ontwikkeld door VUB Mobilise en houdt rekening met verschillende externaliteiten: naast de CO2-uitstoot, wordt dus ook gekeken naar luchtkwaliteit, verkeerscongestie, geluidsoverlast, ongevallen en infrastructuur die de last-mile levering met zich meebrengt
Twee gelijklopende projecten met hetzelfde doel
De impact van last-mile leveringen wordt door zowel Comeos als VIL (project Green Last Mile) onderzocht. De gelijklopende doelen van deze twee projecten creëert een win-win situatie voor beide partijen maar ook voor de consument die op een uniforme manier zal worden geïnformeerd.
De samenwerking werd in september 2022 officieel beklonken met de ondertekening van de Letter of Intent door Daniel de Raijmaker, Director Market Comeos, en Liesbeth Geysels, Algemeen directeur VIL.
Het VIL project Green Last Mile (e-Pack) wordt ondersteund door VLAIO en het Kabinet De Sutter.
Meer informatie?
Contacteer Geert Verbelen (geert.verbelen@vil.be)