Warehouse 24/7

Met het project “Warehouse 24/7”  heeft VIL een totaalconcept uitgewerkt om leveringen de klok rond mogelijk te maken.  Het project streeft naar een betere benutting van de bestaande private en publieke infrastructuur. Tegelijkertijd biedt het soelaas voor de toenemende wachttijden die transportbedrijven in de piekmomenten ondervinden bij laad- of losplaatsen en de congestie onderweg.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Nachttransport is meer dan ooit actueel. Sinds 2017 zetten heel wat terminals en containerdepots in de Antwerpse haven in op bereikbaarheid tijdens de nachturen. Ook terminals in de haven van Gent streven naar meer behandeling tijdens de nacht, maar de introductie van nachtopeningen is niet overal even succesvol gebleken. Om op een gestructureerde manier met nachtvervoer te kunnen werken, komt het er echter op aan om naast vervoerders ook magazijnen en productiecentra in het hinterland bij dit transport te betrekken.

Doelstelling

Warehouse 24/7 heeft met behulp van technologische en infrastructuuroplossingen een totaalconcept uitgewerkt om leveringen buiten de klassieke openingsuren mogelijk te maken. Hierbij worden o.a. de beveiliging van de goederen, alsook de veiligheid van de chauffeur gegarandeerd. Bovendien wordt er gewaakt over de economische haalbaarheid van de oplossing, eveneens voor bedrijven met beperkte volumes. 

Opportuniteiten

  • Antwoord bieden op de toenemende en aanhoudende fileproblematiek.
  • Nachtopening is nu voornamelijk van toepassing bij grote bedrijven. Het project zal bijkomend zoeken naar oplossingen voor ontvangers met kleinere volumes, al dan niet gebruik makende van onbemande receptie.
  • Betere benutting van bestaande private en publieke infrastructuur.
  • Tijdswinst tijdens het transport en de economische impact van minder congestie.
  • Milderen van de piekmomenten bij terminals, laad- en losplaatsen.

Resultaten

  • In dit project heeft VIL een methodiek uitgewerkt die bedrijven begeleidt bij het zetten van de nodige stappen om logistiek dag en nacht mogelijk te maken
  • De VIL gids stelt bedrijven in staat om kritisch naar de eigen operaties te kijken en een aantal scenario’s te ontwikkelen
  • Zo kan er per situatie bepaald worden voor welke stakeholders welke waarde gecreëerd kan worden
  • De voordelen zijn niet alleen maatschappelijk van aard, zoals vermindering van congestie en emissies, maar ook bedrijfseigen zoals verbreding van de dienstverlening (capaciteitsuitbreiding) en besparingen
  • Ook de overheid is stakeholder in dit verhaal en kan de ‘time shift’ aanmoedigen door gerichte maatregelen te nemen
  • De gids van VIL werd tijdens het project bij Katoen Natie en Ninatrans praktisch uitgewerkt
  • Geïnteresseerde bedrijven kunnen onder begeleiding van VIL een eigen bedrijfscase opstarten waarbij het stappenplan op de eigen operatie en de betrokken ketenpartners wordt toegepast
VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Praktisch

Start: oktober 2020
Totale doorlooptijd: 18 maanden

Deelnemende bedrijven

10 bedrijven: Colruyt Group, Distrilog, Gommeren, Handico Trucking, Katoen Natie, Lantis, MPET, Ninatrans, PM Trans en Port of Antwerp.

 

Meer weten?

Contacteer
Julie Stuer (julie.stuer@vil.be)

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL