Nachttransport is meer dan ooit actueel. Sinds 2017 zetten heel wat terminals en containerdepots in de Antwerpse haven in op bereikbaarheid tijdens de nachturen. Ook terminals in de haven van Gent streven naar meer behandeling tijdens de nacht, maar de introductie van nachtopeningen is niet overal even succesvol gebleken. Om op een gestructureerde manier met nachtvervoer te kunnen werken, komt het er echter op aan om naast vervoerders ook magazijnen en productiecentra in het hinterland bij dit transport te betrekken.
Doelstelling
Warehouse 24/7 heeft met behulp van technologische en infrastructuuroplossingen een totaalconcept uitgewerkt om leveringen buiten de klassieke openingsuren mogelijk te maken. Hierbij worden o.a. de beveiliging van de goederen, alsook de veiligheid van de chauffeur gegarandeerd. Bovendien wordt er gewaakt over de economische haalbaarheid van de oplossing, eveneens voor bedrijven met beperkte volumes.
Opportuniteiten
- Antwoord bieden op de toenemende en aanhoudende fileproblematiek.
- Nachtopening is nu voornamelijk van toepassing bij grote bedrijven. Het project zal bijkomend zoeken naar oplossingen voor ontvangers met kleinere volumes, al dan niet gebruik makende van onbemande receptie.
- Betere benutting van bestaande private en publieke infrastructuur.
- Tijdswinst tijdens het transport en de economische impact van minder congestie.
- Milderen van de piekmomenten bij terminals, laad- en losplaatsen.