Nachttransport is meer dan ooit actueel. Sinds 2017 zetten heel wat terminals en containerdepots in de Antwerpse haven in op bereikbaarheid tijdens de nachturen. Ook terminals in de haven van Gent streven naar meer behandeling tijdens de nacht, maar de introductie van nachtopeningen is niet overal even succesvol gebleken. Om op een gestructureerde manier met nachtvervoer te kunnen werken, komt het er echter op aan om naast vervoerders ook magazijnen en productiecentra in het hinterland bij dit transport te betrekken.
Doelstelling
Warehouse 24/7 zal met behulp van technologische en infrastructuuroplossingen een totaalconcept uitwerken om leveringen buiten de klassieke openingsuren mogelijk te maken. Hierbij zal o.a. de beveiliging van de goederen, alsook de veiligheid van de chauffeur worden gegarandeerd. Er zal gewaakt worden over de economische haalbaarheid van de oplossing, eveneens voor bedrijven met beperkte volumes. Daarnaast zullen ook alle andere randvoorwaarden zoals contractuele aansprakelijkheid, douaneafhandeling, enz. deel uitmaken van het project.
Opportuniteiten
- Antwoord bieden op de toenemende en aanhoudende fileproblematiek.
- Nachtopening is nu voornamelijk van toepassing bij grote bedrijven. Het project zal bijkomend zoeken naar oplossingen voor ontvangers met kleinere volumes, al dan niet gebruik makende van onbemande receptie.
- Betere benutting van bestaande private en publieke infrastructuur.
- Tijdswinst tijdens het transport en de economische impact van minder congestie.
- Milderen van de piekmomenten bij terminals, laad- en losplaatsen.