Van inventarisatie tot praktijktesten
In een eerste fase worden de administratieve processen en taken in een transportomgeving geïnventariseerd en geanalyseerd naar de mogelijkheid om deze in een mobiele omgeving uit te voeren. Vervolgens worden de randvoorwaarden (aanpassingen aan de cabine, ICT uitrusting, …) die hiervoor nodig zijn in kaart gebracht. Tenslotte worden tijdens de praktijktesten een aantal concrete handelingen uitgevoerd in een rijdend voertuig, waarbij de passagiersstoel dienst doet als simulator voor een echt zelfrijdend voertuig.
Twee varianten
Er wordt in dit project geen onderscheid gemaakt tussen de twee varianten van zelfrijdende trucks die zich vandaag profileren. Zowel bij platooning (1) als bij autonoom rijdende trucks (2) komt tijd vrij bij de chauffeur op het moment dat de verkeersomstandigheden toelaten om op automatische piloot te rijden.
(1) meerdere vrachtwagens rijden achter elkaar in colonne waarbij de volgende voertuigen gekoppeld zijn aan het eerste voertuig via Wi-Fi
(2) één individuele truck rijdt autonoom op basis van sensoren, camera’s en eventueel informatie vanuit een centraal verkeersplatform
Resultaten
VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.