Proof of Shipment/Proof of Delivery

Doel van dit project: het verhogen van de betrouwbaarheid, efficiëntie en juistheid van het verzend- en afleverproces van hoogwaardige en/of kritische goederen en dit door de invoering van intelligente en innovatieve technologiën gebaseerd op RFID en RTLS (Real Time Locatiesystemen).

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Algemene projectomschrijving

De logistieke sector evolueert steeds verder naar een hoogtechnologische sector. Zonder geavanceerde hulpmiddelen (EDI, automatische scanning, RFID, etc.) is het vaak niet langer mogelijk om op een economisch verantwoorde manier goederen te verzenden en op te volgen.

De logistieke dienstverlener kan zich onderscheiden door te investeren in innovatieve technologie om een antwoord te bieden op de toenemende klanteneisen en complexiteit van de wetgeving  (o.a. FDA (Foods and Drugs Administration)). Verladers zijn vragende partij om de betrouwbaarheid en efficiëntie van het afleverproces te verhogen tot en met aflevering bij de klant. Een sluitende opvolging is essentieel om claims en onvolledige, te late of foutieve leveringen te vermijden.

De scope gaat vanaf het klaarmaken van de verzending (consolideren, verpakken, palletiseren, etc.), over het borgen van het verladen zelf (=  Proof Of Shipment – POS), tot aan de uitlevering op de eindbestemming (= Proof Of Delivery – POD).

Doelstellingen

Het verhogen van de betrouwbaarheid, efficiëntie en juistheid van het verzend- en afleverproces van hoogwaardige en/of kritische goederen. Het doel is deze verbeteringen te realiseren door de invoering van intelligente en innovatieve technologiën gebaseerd op RFID en RTLS (Real Time Locatiesystemen). Het garanderen dat orders compleet en foutloos uitgeleverd (POS) en afgeleverd worden (POD). Verhoging van operationele efficiëntie bij het klaarmaken van de zendingen door automatische registratie (minder manuele controles) en sluitende procesflows (minder fouten), dankzij de invoering van RFID en RTLS concepten.

 

Voordelen

  1. Verhoogde administratieve correctheid en efficiëntie: minder fouten en klachten
  2. Betere klantenservice dankzij visibiliteit over de afleveringsketen
  3. Vermijden van blokkeringen van goederen bij douane door het voorkomen  van afwijkingen tussen effectieve lading en de bijhorende documenten (CMR)
  4. Vermindering van verlies en diefstal aan goederen
  5. Verlaagde verzekeringspremies door traceerbaarheid en mogelijke integriteitbewaking
  6. Kostenreductie door o.a. minder spoedzendingen

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Gebruikerscommissie

Begeleidingscommissie


Wenst u meer informatie over dit project?
Stuur een mail naar projecten@vil.be

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL