en
        |  en

Omni-channel logistiek

De logistieke ketens van online en offline verkoop zijn vaak volledig van elkaar gescheiden. Om tegemoet te komen aan de gewijzigde klantenvereisten en om de efficiëntie van het proces te vergroten is het nodig om beide logistieke ketens zoveel mogelijk te integreren. Doelstelling van dit project is dan ook de integratie van de (nu nog gescheiden) ‘online’ en ‘offline’ logistiek.

status: Afgerond | thema: omni-channel | type: regionaal


Omni-channel

Klassieke retailers en fabrikanten gebruiken naast distributie via fysieke winkels ook meer en meer het internet en e-shops als verkoopkanaal. Daarnaast zijn er ook aanbieders die in eerste instantie via e-shops werkten maar die nu ook producten ter beschikking stellen in fysieke winkels (bv. Coolblue). Elk van deze verkoopkanalen heeft/had zijn eigen specifieke eigenschappen en de gebruikers ervan specifieke wensen op vlak van aanbod, beschikbaarheid, levering enzovoort.

De logistieke ketens van beide kanalen zijn vaak volledig van elkaar gescheiden (= multi-channel). Om tegemoet te komen aan de gewijzigde klantenvereisten en om de efficiëntie van het proces te vergroten is het nodig om beide logistieke ketens zoveel mogelijk te integreren. Dit laatste is omni-channel.

Online en offline logistiek integreren

Doelstelling van dit project is de integratie van de (nu nog gescheiden) ‘online’ en ‘offline’ logistiek.

Op basis van grondig onderzoek en analyse van best practices in het buitenland wil het VIL het ideale omni-channel model uitwerken. Na de business cases zal vervolgens een roadmap uitgewerkt worden die inzicht geeft in de verschillende stappen die noodzakelijk zijn om op een efficiënte wijze omni-channel logistiek te implementeren.

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Praktisch

Opstart: februari 2015

Totale doorlooptijd: 22 maanden

Deelnemende bedrijven

Twaalf bedrijven willen weten hoe hun processen aan te passen aan de omni-channel trend en stappen mee in het project: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

AvevebpostCoca ColaDCMDelhaizeDockx LogisticsDreamlandMakroP&GPost_nlSpecial FruitTDL Group

Kick-off Omni-channel logistiek

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!