en
        |  en

E-warehouse

Het belang van logistiek voor e-commerce en de consumentenverwachtingen op vlak van de last mile kwamen in 2011 al uitgebreid aan bod in het VIL-project ‘e-commerce/e-fulfillment’. Op vraag van de sector startte het VIL met een vervolgproject, gericht op het logistieke proces vóór de aflevering:  de e-warehouse activiteiten(van inbound tot outbound). De impact op de logistieke organisatie bij online verkoop is erg groot en vraagt om procesaanpassingen.

status: Afgerond | thema: Omni-channel | type: Regionaal


Algemene projectomschrijving

Het VIL brengt de verschillende manieren van invulling van een e-warehouse samen met de projectdeelnemers en op basis van relevante know-how  in kaart. Dit zal resulteren in een soort draaiboek: het ‘e-warehouse checklist model’. Concreet moet dit draaiboek e-shops en logistieke dienstverleners helpen bij het optimaal inrichten van hun e-warehouse activiteiten. Het VIL zal dit model valideren door het toe te passen bij de projectdeelnemers.

De kick-off  vond plaats op 27 juni 2012. Het project liep tot juni 2013.

Resultaten

De resultaten van het project zijn gebundeld in het rapport ‘E-warehouse’.

VIL leden kunnen het rapport gratis downloaden met hun inloggegevens van de VIL Portal. Niet-leden kunnen het rapport aankopen via de webshop.

Deelnemende bedrijven

Vijftien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, verladers en real estate, werkten mee aan het project: AMP, Belspeed, bpost, Brantano, Neovia Logistics, Federal-Mogul, Fiege, Groep Heylen, Hubo, Kuehne + Nagel,  Nova Natie Logistics, Procter & Gamble, RA-Company, Spring Global Mail en Unigro.

Overzicht logo's partners e-Warehouse 2012 - website72dpi

Deelnemers e-Warehouse “Wij waren binnen Lagadère aan het overwegen met e-fulfillment activiteiten te starten. Voor ons kwam het project dus op een ideaal moment. Dankzij het project hebben we ook onze eigen infrastructuur in vraag kunnen stelle: wat zijn de sterktes ten aanzien van de vereisten van de markt, wat moeten we nog aanpassen? Bovendien kwamen we ook veel te weten dankzij informatie-uitwisseling met de andere deelnemende bedrijven. We hebben kunnen starten met onze nieuwe e-activiteiten met extra, nuttige bagage.” Tom Baeten, AMP/Lagadère

Begeleidingscommissie

Het VIL kon daarnaast binnen dit project rekenen op de steun van BeCommerce en Comeos.

Pers

Nieuws

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!