E-commerce kan efficiënter en groener
De e-commerce sector is – zeker in België – een nog relatief nieuwe en sterk groeiende sector. E-commerce bedrijven hebben dan ook vaak jonge business modellen met ruimte voor verbetering op het vlak van logistieke efficiëntie en duurzaamheid.
Een groene doorlichting
In de praktijk ligt de nadruk bij webshops/verladers/retailers in de eerste plaats op de kwaliteit van de dienstverlening en minder op duurzame aspecten. Voor de belevering staat kwaliteit meestal gelijk aan snelheid van levering en steeds meer op de veelheid aan leveropties.
Is zo snel mogelijk leveren en gratis retourneren wel echt noodzakelijk?
Kenmerk van e-commerce vandaag is de wedloop tegen de tijd. Bestellingen worden binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig? Wil de klant dit echt? En wat is de impact ervan? Stel dat bijvoorbeeld retourneren niet langer gratis is, wat is hiervan het gevolg? Kan een andere mix van leveropties een betere oplossing bieden voor klant én bedrijfswereld?