E-green

Met het project ‘E-green’ wil het VIL de Vlaamse e-commerce sector ondersteunen om zowel de ecologische voetafdruk als de logistieke kosten te reduceren. Het is een zeer praktijkgericht project met consumentenbevraging, best practices, concrete maatregelen, business- en milieuanalyses, simulaties en praktijktesten.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

E-commerce kan efficiënter en groener

De e-commerce sector is – zeker in België – een nog relatief nieuwe en sterk groeiende sector. E-commerce bedrijven hebben dan ook vaak jonge business modellen met ruimte voor verbetering op het vlak van logistieke efficiëntie en duurzaamheid.

Een groene doorlichting

In de praktijk ligt de nadruk bij webshops/verladers/retailers in de eerste plaats op de kwaliteit van de dienstverlening en minder op duurzame aspecten. Voor de belevering staat kwaliteit meestal gelijk aan snelheid van levering en steeds meer op de veelheid aan leveropties.

Is zo snel mogelijk leveren en gratis retourneren wel echt noodzakelijk?

Kenmerk van e-commerce vandaag is de wedloop tegen de tijd. Bestellingen worden binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig? Wil de klant dit echt? En wat is de impact ervan? Stel dat bijvoorbeeld retourneren niet langer gratis is, wat is hiervan het gevolg? Kan een andere mix van leveropties een betere oplossing bieden voor klant én bedrijfswereld?

 

Mogelijke maatregelen en hun economische en milieu-impact

Het project E-green zoekt een antwoord op deze en meer vragen. Een uitgebreide consumentenbevraging gaat onder andere na of consumenten bereid zijn anders (lees: milieubewuster) om te gaan met levering van hun e-bestellingen. Maar ook andere maatregelen die impact hebben op het groener én efficiënter maken van de e-logistiek worden opgelijst en geëvalueerd naar hun impact op kosten en maatschappij, denk aan bundeling van leveringen, slimmere afleverpunten, alternatieve voertuigen of aanpassingen aan de verpakking.

Van simulatie tot praktijktesten

Het VIL stelt op basis van o.a. de consumentenbevraging en best practices een simulatiemodel op. Dit model moet het voor bedrijven mogelijk maken de kosten- en milieu-impact van nieuwe werkwijzen op een eenvoudige manier te kwantificeren. Het model geeft antwoord op vragen als: wat als we de levertermijn verlengen voor bepaalde producten? Wat als de leveringen regionaal gebundeld worden? Nadien worden verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uitgetest.

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Praktisch

Opstart: juni 2014

Totale doorlooptijd: 27 maanden

Deelnemende bedrijven

Dertien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, verladers en webshops werken mee aan het project: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

 

ASX-IbecoBubble PostColruytDHL ParcelDockx LogisticsGroep HeylenIntervestKuehne+NagelMagellan LogisticsPost_nlRecupelTelenetUnigro

 

Deelnemers E-green

 

Pers

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL