Drones in de logistiek

De laatste maanden wordt veel gesproken en geschreven over pakjesleveringen met drones. Op grote schaal zijn die voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en equipment op een buitenterrein controleren,  bieden daarentegen meer kansen op korte termijn. Reden voor het VIL om een project te lanceren rond de inzet van drones – of vliegrobotten – in een logistieke omgeving.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

Technisch en economisch interessant?

Drones worden al gecommercialiseerd, de cameratechnologie bestaat. Het VIL wil dieper ingaan op de technische en economische haalbaarheid van de inzet van drones, en operationele en investeringskosten beter kunnen inschatten.

Dit project onderzoekt concreet welke procesoptimalisaties en werksnelheden kunnen bereikt worden door middel van drones – of vliegrobotten – en welke operationele en investeringskosten hier tegenover staan.  VIL wilt samen met de deelnemende bedrijven meer duidelijkheid verschaffen over de praktische toepassing van drones in de logistiek. Er wordt gekeken waar de technologie staat, welke toepassingen reeds bestaan en welke activiteiten mogelijk zijn zowel in magazijnen als op buitenterreinen. Tevens wordt onderzocht wat zowel technisch als economisch haalbaar is.

Een van de redenen waarom drones eerder in een magazijnomgeving of op ‘yards’ zullen worden gebruikt dan in het pakjesvervoer, is dat zij volledig op privédomein kunnen opereren. Er zijn dus veel minder wettelijke beperkingen.

Veel potentiële taken

In een eerste fase worden de toepassingsmogelijkheden van drones verkend, zowel op buitenterreinen als binnen het magazijn. De potentiële functies zijn zeer gevarieerd. Drones uitgerust met camera’s kunnen bijvoorbeeld ingeschakeld worden voor klassieke inspectie- en beveiligingstaken op yards, of voor het controleren en inventariseren van containers. Maar ze kunnen evengoed snel kleine materialen naar een moeilijk te bereiken plaats van het terrein brengen.

Binnen het magazijn kunnen drones mogelijk ook ingezet worden, bijvoorbeeld om te helpen bij de inventarissen. Waarschijnlijk zijn er nog andere taken die ze kunnen uitvoeren. Daarom worden ook ‘best practices’ in binnen- en buitenland bekeken.

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Praktijktesten

Voor het testen heeft het VIL de KU Leuven onder de arm genomen, die met onder meer de VertiKUL al ervaring met drones heeft opgebouwd. Bij twee bedrijven wordt een praktijktest uitgevoerd. Daaruit moet blijken welke technologie nodig is om drones concreet in te schakelen en welke voordelen ze effectief kunnen opleveren voor de logistieke sector.

 

Demotesten 24/06/2016

Praktisch

Opstart: mei 2015
Totale doorlooptijd: 19 maanden

Deelnemende bedrijven

Elf bedrijven tekenden in:

Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, Nova & hesse-Noord Natie, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep.

Colruyt

DP World

Elia

G4S

Essers

ICO

MSC PSA European Terminal

Nova & hesse-Noord Natie

 

 

Sarens

 

Verbessem

Willemen GroepVIL Kick-off Drones in de logistiek

Klankbordgroep

Het VIL kan binnen dit project rekenen op de steun van BeUAS, de Belgische vereniging voor onbemande luchtvaart.
BeUAS

Pers

 Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL