Digital Gateway 2 Government

Met het project Digital Gateway 2 Government heeft VIL IT-systemen ontworpen die bijdragen tot een vlottere, gedigitaliseerde communicatie tussen enerzijds bedrijven die in de gateways betrokken zijn bij de import- en exportprocessen en anderzijds de betrokken overheidsdiensten.

status: Afgerond | thema: Digitale Transformatie | type: Regionaal

In onze Vlaamse lucht- en zeehavens is de communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten zoals de douane, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) van cruciaal belang voor een vlotte afhandeling van goederen.

De huidige processen werken vaak vertragend op de afhandeling van de goederenstromen en de foutenlast is relatief hoog. De concurrentiepositie van de Vlaamse gateways wordt daardoor negatief beïnvloed. Vlotte en kosten-efficiënte doorstroming van goederen is immers cruciaal voor de dienstverlening van de gateways aan hun internationaal cliënteel.

Op dit ogenblik verloopt de communicatie met de overheidsdiensten vaak ongestructureerd en weinig efficiënt. In vele gevallen zijn er geen IT-systemen beschikbaar. Waar die er wel zijn, is er nood aan een goed werkende (digitale) noodprocedure die voorkomt dat, in geval van technische problemen of onderhoud aan de IT-systemen, het hele proces van aangifte en aanzuivering ernstig vertraagd wordt.

Doelstelling

Dit project had tot doel om nieuwe procedures en communicatiesystemen tussen bedrijven en overheidsdiensten te ontwerpen en bood de verschillende stakeholders de mogelijkheid om daar actief aan mee te werken.

 

 

 

Resultaten

  • Binnen het project werden vier use-cases uitgewerkt:
    • een Digitaal Noodproceduresysteem
    • een Verification Management Systeem
    • een toepassing voor het afschrijven van vergunningen voor strategische goederen
    • een geautomatiseerde FANC-rapportering
  • Een van de belangrijkste voor alle partijen is het Digitale Noodproceduresysteem. Dit IT-systeem laat bedrijven toe om hun activiteiten quasi ongehinderd verder te zetten tijdens noodprocedures van de douanesystemen. Dit vormt een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarin er wordt teruggegrepen naar papieren procedures met alle kosten en tijdsverlies van dien.
  • De verdere uitrol van dit project vereist het engagement van meerdere partijen. Is het engagement van de Port Community organisaties er om dit samen prioritair op te nemen? Zijn voldoende eindgebruikers bereid om hun engagement als toekomstige klant vooraf te bevestigen en zo enig comfort te bieden aan toekomstige aanbieders? En zijn de overheidsdiensten geëngageerd om deze nieuwe vorm van samenwerking met de sector in hun operaties toe te passen en zelfs te prioriteren in het belang van onze economie en van hun eigen werking? Als het antwoord op deze drie vragen positief is, kunnen er tegen eind 2021 vier oplossingen gerealiseerd of goed op weg naar realisatie zijn.

Praktisch

Start: februari 2019
Doorlooptijd: 24 maanden

Deelnemende bedrijven

Achttien bedrijven: Atlas Copco Airpower, Aviapartner, BASF, Brussels Airlines, Brussels Airport Company, Crossroad Communications, Evonik, Hapag Lloyd, Intris, Liège Airport, Luchthaven Oostende, MBZ, Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium en WFS.

             

Wenst u meer informatie over dit project?
Stuur een mail naar projecten@vil.be

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL