In onze Vlaamse lucht- en zeehavens is de communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten zoals de douane, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) van cruciaal belang voor een vlotte afhandeling van goederen.
De huidige processen werken vaak vertragend op de afhandeling van de goederenstromen en de foutenlast is relatief hoog. De concurrentiepositie van de Vlaamse gateways wordt daardoor negatief beïnvloed. Vlotte en kosten-efficiënte doorstroming van goederen is immers cruciaal voor de dienstverlening van de gateways aan hun internationaal cliënteel.
Op dit ogenblik verloopt de communicatie met de overheidsdiensten vaak ongestructureerd en weinig efficiënt. In vele gevallen zijn er geen IT-systemen beschikbaar. Waar die er wel zijn, is er nood aan een goed werkende (digitale) noodprocedure die voorkomt dat, in geval van technische problemen of onderhoud aan de IT-systemen, het hele proces van aangifte en aanzuivering ernstig vertraagd wordt.
Doelstelling
Dit project had tot doel om nieuwe procedures en communicatiesystemen tussen bedrijven en overheidsdiensten te ontwerpen en bood de verschillende stakeholders de mogelijkheid om daar actief aan mee te werken.