Cambion

De deeleconomie is ontegensprekelijk in opmars en zal in de toekomst een belangrijke plaats innemen in de economie. Met het project Cambion heeft VIL onderzocht of het principe van autodelen ook toe te passen is in de logistieke sector door middel van fleet sharing. Kunnen en willen bedrijven hun transportmiddelen delen op de momenten dat ze deze niet gebruiken om kosten te reduceren en extra omzet te genereren? Het project legde de focus op het delen van opleggers.

status: Afgerond | thema: Groene Supply Chains | type: Regionaal

Dit project is uitgegaan van een concreet logistiek probleem, namelijk dat van de stilstand van transportmiddelen. Om te kunnen voldoen aan klanteneisen stemmen transportbedrijven (en verladers met een eigen vloot) in de mate van het mogelijke hun capaciteit aan transportmiddelen af op piekperiodes. Deze piekperiodes kunnen zich zowel situeren op dag-, week- als seizoenniveau. Het gevolg is dat in dalperiodes de transportmiddelen stilstaan, terwijl piek- en dalmomenten niet voor iedereen gelijklopen.

In de deeleconomie gaat het veelal om B2C en peer-to-peer platformen. In dat laatste geval komen consumenten rechtstreeks met elkaar in contact via een ondersteunend IT-platform of een app die geen eigenaar is van de gedeelde goederen of diensten. Op B2B-vlak ontstaan ook initiatieven, maar niet op dezelfde schaal als in de consumentenmarkt, en zeker niet in de logistieke sector.

 

Rapport

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

 

 

 

Resultaten

  • Het delen van trekkers kan op weinig bijval rekenen. Chauffeurs zien het als hun tweede thuis. Daarom werd enkel het delen van opleggers opgenomen in dit project.
  • Het delen van opleggers biedt de volgende voordelen:
    • Betere benutting van het rollend materieel (minder stilstand)
    • Minder afgelegde kilometers en extra inkomsten: Wanneer een vrachtwagen niet bij een klant kan laden of lossen, kan de chauffeur, in plaats van te wachten of terug te rijden naar het depot, een andere opdracht uitvoeren en dus geld verdienen.
  • Het concept toepassen op de transportsector brengt nieuwe uitdagingen met zich mee:
    • Bijkomende administratie
    • Verzekeringstechnische aspecten
  • Bij transporteurs bestaat de angst voor imagoschade, bijvoorbeeld in het geval van een ongeval met een geleende oplegger waar een logo op staat.
  • De toepassingen van de deeleconomie blijft echter voorlopig uit in de transportsector. Er is nood aan een mindshift bij zowel bedrijfsleiders als uitvoerend personeel.

Praktisch

Geplande opstart: december 2017
Doorlooptijd: 27 maanden

Deelnemende bedrijven

Tien bedrijven: Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Hamann Logistics, Remitrans, Snel Logistics, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek – Matterne en Vincent Logistics.

       

20/02/2020 – VIL persbericht – Transportsector staat niet open voor deeleconomie

21/08/2018 – VIL persbericht – VIL onderzoekt of deeleconomie stilstand bedrijfsvoertuigen kan tegengaan

Nieuws

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL