Nacalculatie transport (Nacatrans)
Met dit project wil VIL, samen met de sector van het wegvervoer, een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft.
Met dit project wil VIL, samen met de sector van het wegvervoer, een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft.
Bij Crowd Logistics worden particulieren of semi-professionelen ingezet voor het transport van goederen. Via welke business modellen kan dit gebeuren, wat zijn de wettelijke implicaties, hoe integreren in de bedrijfslogistiek, wat is de meerwaarde hiervan, zowel voor de logistieke spelers als voor onze maatschappij?
De wetgeving bepaalt dat elk bedrijf dat ’een elektr(on)isch toestel op de Belgische markt brengt‘ ook de inzameling en de verwerking van de afgedankte toestellen op zich neemt. Hoe moeten webshops en hun logistieke dienstverleners de terugnameplicht die van toepassing is op kleine elektrische toestellen logistiek organiseren? Het project IKEO (Inzameling klein elektro online) wil op deze vraag een antwoord bieden.
In het project V.A.T. wil het VIL onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in de zelfrijdende modus bevindt.
Flexibele transportrobots, of Automated Guided Vehicles (AGV’s), bieden heel wat potentieel. De nieuwe generatie transportrobots zijn flexibel, compact, hebben geen impact op infrastructuur en sommige hebben een volledig autonoom lokalisatiesysteem aan boord. In welke magazijnoperaties zijn ze inzetbaar?
Afval is het nieuwe goud’, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het ambitieus project ‘Flanders Recycling Hub’ wil de Vlaamse havens op de wereldkaart zetten als aantrekkingspool voor materialenstromen en recyclage-activiteiten.
De laatste maanden wordt in de media veel gesproken over pakjesleveringen met drones, maar op grote schaal zijn die voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en equipment op een buitenterrein controleren, inclusief moeilijk bereikbare plaatsen, bieden daarentegen meer kansen op korte termijn. Reden voor het VIL om een project te lanceren rond de inzet van drones – of vliegrobotten – in een logistieke omgeving.
Veel bedrijven die al lang produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. VIL start samen met zeven bedrijven het project ‘Nearshoring’ op om de logistieke opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op in te spelen.
De logistieke ketens van online en offline verkoop zijn vaak volledig van elkaar gescheiden. Om tegemoet te komen aan de gewijzigde klantenvereisten en om de efficiëntie van het proces te vergroten is het nodig om beide logistieke ketens zoveel mogelijk te integreren.
Cobots zijn robots die eenvoudig taken kunnen aangeleerd worden waardoor ze gemakkelijk en snel ingeschakeld kunnen worden en dit tegen een beperkte investeringskost. Met het project ‘Cobots in Logistics’ wil het VIL de logistieke sector kennis en praktijkervaring laten opdoen rond de mogelijkheden van deze flexibele service robots.
Modedistributie kan veel winnen met een beter zicht op de voorraden. De bouwstenen om hiervoor te zorgen bestaan, maar het is vaak een afweging van kosten versus baten. Het VIL wil binnen het project ‘In-store-improvement’ aantonen wanneer en met welk logistiek concept de investering loont.
Innovatie is belangrijk. Innovatie zorgt voor betere marges, voor een betere wereld. Maar innovatie is niet altijd even eenvoudig en succes is niet altijd gegarandeerd. En het vraagt een investering van u, in mensen en in tijd.
Daarom kan u beroep doen op de expertise van VIL én op een gereserveerd budget voor innovatieprojecten met betrekking tot logistiek!