Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen – ook bij kmo’s – een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Hun terugverdientijd van de investering (ROI) is bovendien snel. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL, dat vandaag wordt voorgesteld.
Hoewel volledige automatisering voor sommige magazijnen een optie is, kiezen veel bedrijven voor een gefaseerde aanpak met de implementatie van oplossingen die de efficiëntie verbeteren en hun medewerkers ondersteunen. Smart Vision-technologie op basis van geavanceerde camera’s, sensoren en slimme algoritmes is een efficiënte oplossing om een intuïtieve samenwerking tussen mens en machine mogelijk te maken.
Om de logistieke operaties te verbeteren kijken bedrijven hoofdzakelijk naar Smart Vision-oplossingen om de accuraatheid te verhogen en fouten te vermijden; om de efficiëntie te verhogen; en om de krapte op de arbeidsmarkt gedeeltelijk te compenseren.
Tijdens het VIL-project werden drie Proof of Concepts uitgevoerd binnen evenveel toepassingsdomeinen van Smart Vision in de logistiek: ondersteuning bij het orderverzamelen (pick by smart glasses), het inventariseren met drones en het vermijden van (manuele) barcodescans (scanvrije pallettracking).
Er werden tevens verschillende business cases uitgewerkt, waaruit blijkt dat deze oplossingen niet alleen haalbaar zijn maar ook een gunstige ROI hebben.
Terugverdientijd van één à twee jaar
“Uit die business cases kunnen we concluderen dat de inzet van visietechnologie voor de juiste ‘use case’ werkbaar en realistisch is. De economische meerwaarde is reëel. De ROI is snel – amper één à twee jaar – zodat het zeker loont om ervoor te gaan”, zegt Luc Pleysier, die het VIL-project leidde. Verschillende deelnemende bedrijven namen trouwens de beslissing – nog voor het project was afgerond – om een Smart Vision-oplossing in hun magazijnen te testen en zelfs te implementeren.
Barcodescanning vermijden
Een ervan is Atlas Copco Portable Air in Aartselaar. Daar werden 10 vorkheftrucks uitgerust met camera’s en sensoren die in real-time de positie van de trucks en de vervoerde palletten monitort. Het Warehouse Management-systeem (WMS) kan zo op termijn voor elke pallet de ophaal- en afzetlocatie bijhouden zonder dat telkens een barcode moet worden gescand. In een normale operatie moet een pallet in het magazijn minimaal drie keer gescand worden, wat telkens gemiddeld vier seconden duurt.
De visietechnologie maakt het dus mogelijk om tot enkele duizenden scans per jaar te vermijden, wat leidt tot een aanzienlijke productiviteitswinst.
“Scanningloos pallettracking en -lokalisering is inderdaad een overtuigende business case. Deze technologie luidt tevens de introductie in van AI-ondersteunde ‘computer vision’ in het magazijn, wat de volgende grote efficiëntieslag mogelijk maakt”, stelt Bowout Broucke, Logistics Engineer bij Atlas Copco Airpower.
Artificiële intelligentie is volgende stap
“Er bestaan al oplossingen waarbij de visietechnologie wordt gelinkt aan artificiële intelligentie. Deze technologie bevindt zich echter nog in een beginfase. Eens AI op volle kracht kan worden benut, bijvoorbeeld om ‘digital twins’ met data te voeden, zal Smart Vision-technologie naar een nog hoger niveau getild worden. Ze zal dan eveneens in veel complexere operaties kunnen worden ingezet”, meent Luc Pleysier.
Ook snelle terugverdientijd voor transportrobots
Vandaag presenteerde VIL ook de resultaten van het project Flexin²Log rond de inzet van transportrobots binnen de productie- en magazijnlogistiek, dat samen met Sirris werd uitgevoerd. Ook hier zijn de resultaten zeer positief. Deze robots verbeteren daadwerkelijk de efficiëntie van de logistieke processen en er moeten minder logistieke medewerkers ingezet worden, wat gezien de krapte op de arbeidsmarkt een duidelijk pluspunt is. Uit een business case dat in het kader van dit project werd uitgevoerd, blijkt dat de terugbetalingstermijn van een transportrobot kort is, met name 33 maanden.
Projectdeelnemers Smart Vision: Atlas Copco, Barry Callebaut, bpost, Colruyt Group, Gates Distribution, Globis, Greenyard, Hairco, Iristick, Komono, Pit&Pit, Scania Parts Logistics, Screenit en Vistalink.
Projectpartner: Flanders Make
Dit project werd mede gefinancierd door VLAIO.
Contact
Gunther Storme
Projectleider
gunther.storme@vil.be
GSM: + 32 (0)476 98 49 24
Luc Pleysier
Projectleider
luc.pleysier@vil.be
GSM: + 32 (0)475 52 44 96