24 uurseconomie is logistiek perfect mogelijk

De logistieke keten staat door de gevolgen van de coronacrisis meer dan ooit onder druk. Het idee van een non-stop economie wordt al jaren geopperd, maar blijft voorlopig uit. In het project Warehouse 24/7 heeft VIL een methodiek uitgewerkt die bedrijven begeleidt bij het zetten van de nodige stappen om logistiek dag en nacht mogelijk te maken. Tien bedrijven werkten mee aan dit project.

De weg naar een effectief en goedwerkend 24/7-opzet is vaak een ketenverhaal waar de kosten en baten niet altijd op dezelfde plaats zitten.

Minder congestie, brede dienstverlening
VIL werkte in dit project een gids en bijhorende Excel handleiding uit om bedrijven in staat te stellen om kritisch naar de eigen operaties te kijken en een aantal scenario’s te ontwikkelen. Zo kan er per situatie bepaald worden voor welke stakeholders welke waarde gecreëerd kan worden. Die voordelen zijn niet alleen maatschappelijk van aard, zoals vermindering van congestie en emissies, maar ook bedrijfseigen zoals verbreding van de dienstverlening (capaciteitsuitbreiding) en besparingen.

Overheid moet ‘time shift’ aanmoedigen
Ook de overheid is stakeholder in dit verhaal en kan de ‘time shift’ aanmoedigen door gerichte maatregelen te nemen. Concreet gaat het om algemene aanpassingen aan de arbeidswetgeving voor verladers en ontvangers van goederen waar nachtarbeid nu in principe verboden is, aanpassingen aan de kilometerheffing om stromen te sturen en nachttransporten een duwtje in de rug te geven en het voorzien van financiële stimuli om de ‘time shift’ te vergemakkelijken.

24/7-stadsdistributie
De gids van VIL werd tijdens het project bij Katoen Natie en Ninatrans praktisch uitgewerkt. Bij Ninatrans werd concreet bekeken of een deel van het bestaande magazijn in de stadsrand van Mechelen, kan worden omgevormd naar een stadsdistributiecentrum met 24/7-operaties.
“Ninatrans wil in de toekomst graag een steentje bijdragen bij verduurzaming, meer bepaald door efficiëntere logistieke bewegingen na te streven door 24/7 beschikbaarheid. Vertrekkende vanuit de concrete toepassing van het ontwikkelde VIL- stappenplan werd de rentabiliteit van ons nieuwe project geanalyseerd bestudeerd. We gaan de ingeslagen weg zeker verder bewandelen, maar gezien het succes van de 24/7-implementatie sterk afhankelijk is van zowel onze commerciële positionering als van de huidige en toekomstige regelgeving betreffende stadsdistributie, hebben we nog wat werk voor de boeg”, aldus Eddy Cooreman, Lean Manager bij Ninatrans.

Gratis VIL Gids
VIL reikt bedrijven de handvaten aan om de denkoefening te maken rond de toegevoegde waarde van het 24/7-concept. Het uitwerken van individuele cases zal de transitie in gang zetten en ervoor zorgen dat gesprekken met andere partijen aangeknoopt kunnen worden.

Geïnteresseerde bedrijven kunnen onder begeleiding van VIL een eigen bedrijfscase opstarten waarbij het stappenplan op de eigen operatie en de betrokken ketenpartners wordt toegepast.

Projectdeelnemers: Colruyt Group, Distrilog, Vervoer Frans Gommeren, Handico Trucking, Katoen Natie Terminals, Lantis, MPET, Ninatrans, PM-Trans en Port of Antwerp.


Contact

Julie Stuer
Projectleider
julie.stuer@vil.be
GSM: 0498 71 89 71

Stephanie Florizoone
Communicatieverantwoordelijke
stephanie.florizoone@vil.be
GSM: 0494 34 01 63


Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL