VIL, imec en VUB Mobi testen Fysiek Internet uit in haven Antwerpen en Zeebrugge

In de komende jaren wordt verwacht dat het transport met het wegtransport met zo’n 40% zal toenemen tegen 2030. Als die extra 40 procent op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar. Daarom werken VIL, imec en  VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.

De logistieke sector kennen een stevige groei. Een shift naar groene brandstoffen en andere duurzame alternatieven is een stap in de goede richting, maar volstaat niet als enige maatregel. Een nieuwe aanpak om vervoersmiddelen op de weg, het spoor en de waterwegen beter te coördineren, kan soelaas brengen.

Volledige capaciteit benutten

In de huidige manier van werken, gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken,” aldus Tomas Ambra, Onderzoeksleider Logistiek bij imec EDiT.

Nieuwe opportuniteiten

Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is te komen tot een geïntegreerde oplossing waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk en dat op basis van real-time informatie. Dit maakt synchromodaal transport mogelijk. Synchromodaal transport is een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke vervoermiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip aankomt op de plek van bestemming. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.

“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistieke dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking, en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit. Daardoor zal het een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van de logistieke kosten, het verduurzamen van de logistieke sector en het verhogen van de servicegraad”, aldus Liesbeth Geysels, Algemeen Directeur van VIL.

Een levende proeftuin

PILL is een project dat erop gericht is om zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Om die reden wordt er ook gewerkt met Living Labs, want daarvan is bewezen dat dit de meest geschikte methode is om een evenwicht te houden tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.

In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein zijn immers een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al deze processen met elkaar kunnen verbinden.

Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. Cruciaal, want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.

In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.

Dit project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Projectdeelnemers: Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Meer informatie over het project kan u ook lezen op de website van imec

 


Contact

Stefan Bottu
Projectleider
stefan.bottu@vil.be
GSM: 0473 79 15 03

Brigitte Vleghels
Communicatieverantwoordelijke
brigitte.vleghels@vil.be
GSM: 0477 37 17 17


VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

VIL
VIL