Persbericht: Logistieke marktplaats ondersteunt de sector in onzekere tijden

VIL en Logistics in Wallonia lanceren een gloednieuwe digitale marktplaats die logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen in de huidige onzekere tijden. Het platform kreeg de naam Logimarket en is sinds deze week online.

De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud. Sommige bedrijven zagen hun activiteiten gevoelig afnemen, terwijl anderen net met een enorme toename in de vraag moesten omgaan. Ook de komende heropstart van de supply chains zal dergelijke onevenwichten tot uiting brengen.

Logimarket
Logimarket brengt vraag en aanbod samen. Het platform laat bedrijven toe om beschikbare opslagruimte, personeel en transportmiddelen aan te bieden aan collega’s die nood hebben aan extra capaciteit. Een zoekfunctie laat toe om het aanbod te verfijnen op plaats, beschikbare periode en categorie.

“In Wallonië kampen onze bedrijven vooral met een tekort aan depotruimte”, aldus Bernard Piette, directeur van LiW. “Ik ben dan ook onmiddellijk ingegaan op het voorstel van VIL om samen dit platform op te zetten”.
De digitale marktplaats wordt aangeboden gedurende één jaar. Ze is gratis beschikbaar via www.logimarket.be. Enkel bij het ingeven van aanbiedingen wordt een eenvoudige registratie gevraagd. Deze registratie laat toe om je aanbiedingen te beheren.

“VIL heeft ervoor gezorgd dat de webapplicatie standaard dynamisch is gemaakt en dus ook perfect via smartphone kan gebruikt worden” zegt Dirk Jocquet, projectleider bij VIL.

Logistics Resilience Task Force
“Dit initiatief is wat ik met de Logistics Resilience Task Force voor ogen had”, aldus minister Lydia Peeters. “Uit de tweewekelijkse logistieke barometer blijkt duidelijk dat bedrijven nood hebben aan deze marktplaats om tekorten/overschotten te matchen en samen het hoofd te bieden aan de onbalans waarmee de sector kampt”.

Meer informatie over de taskforce vindt u op: https://vil.be/logisticsresiliencetaskforce/

Communicatieverantwoordelijke VIL

Bernard Piette