en
        |  en

PERSBERICHT: VIL brengt duidelijkheid in logistieke kosten omnichannel

De drempel om een webshop op te starten is zeer laag. Retailers bieden steeds vaker een combinatie aan van fysieke winkels en online webshops en evolueren van single- of multichannel, naar omnichannel modellen waarbij alle kanalen in elkaar overlopen en er een volledig transparant proces ontstaat. Deze verschuiving heeft grote gevolgen voor de hele logistieke keten. De toenemende complexiteit brengt ook hogere kosten met zich mee, die voor veel bedrijven moeilijk in te schatten zijn. Met het project Omni Tactics heeft VIL een tool ontwikkeld die deze kosten inzichtelijk maakt.

Online shoppen blijft enorm populair. Het aantal aankopen die Belgen online doen stijgt ieder jaar. Uit een marktonderzoek van BeCommerce blijkt dat Belgen in het eerste kwartaal van 2019 27.1 miljoen online aankopen deden, 18 % meer dan in dezelfde periode van 2018.

Fysieke en online kanalen worden steeds meer met elkaar verweven en de consument verwacht een naadloze integratie. Dit blijkt een behoorlijke logistieke uitdaging te zijn, vooral voor KMO’s die het moeilijk hebben om competitief te blijven met de grotere e-commerce spelers.

Gebruiksvriendelijke tool maakt kosten overzichtelijk
Om ervoor te zorgen dat deze bedrijven door het bos de bomen kunnen zien en een beter inzicht krijgen in de kosten van omnichannel, heeft VIL in het kader van dit project een ondersteunende tool ontwikkeld, in samenwerking met tien bedrijven. Komono, een belangrijke speler in het retail landschap in België, wilde ook de kosten van zijn eigen omnichannel strategie beter in kaart kunnen brengen.

Bij Komono zetten wij naast de verkoop via onze fysieke winkels al enkele jaren actief in op e-commerce. Het naadloos integreren van offline en online kanalen blijft een uitdaging, met name het overzichtelijk maken van alle kosten die hieraan verbonden zijn. Dankzij dit VIL-project bestaat er nu een gebruiksvriendelijke tool om dit alles in kaart te brengen en toekomstige omnichannel keuzes inzichtelijk te maken.” aldus Carl Liekens, Supply Chain & Operations Manager bij Komono.

‘Bezint eer ge begint’
Een ondersteunende tool die de impact op de logistieke kosten inzichtelijk maakt is geen overbodige luxe. Met de cost-to-serve tool die VIL hiervoor ontwikkelde is het mogelijk om meerdere scenario’s te vergelijken en interessante kostenanalyses te maken, globaal of in de diepte. Zo vermijden bedrijven, en zeker KMO’s, om geconfronteerd te worden met onverwachte en tegenvallende kosten.

Er zijn dan ook reële kansen om de cost-to-serve te verbeteren en bijgevolg ook de winstgevendheid van de onderneming te verhogen. “Veel marktspelers hebben al bewezen dat omnichannel een succes kan worden met tegelijk omzet- én winststijging. Maar.. ‘bezint eer ge begint’, en bereken voorafgaand aan belangrijke tactische en strategische wijzigingen de impact op de cost-to-serve”, zo concludeert Gunther Storme, projectleider bij VIL.

Het einde van dit project betekent de start om met de tool aan de slag te gaan. Bedrijven die interesse hebben om deze tool zelf te gebruiken kunnen steeds terecht bij de VIL projectleiders voor meer informatie.


Deelnemers: DistriMedia, DPD, Eltra, FirstFocus, Komono, Myrine, PostNL, Ridge Tool Europe, Topa Packaging en Unigro.
Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

EINDE VAN HET PERSBERICHT

09/12/2019 – VIL persbericht – VIL brengt duidelijkheid in logistieke kosten omnichannel

CONTACT

Gunther Storme
Projectleider
Tel: 03/229.05.15
GSM: 0476/98.49.24
gunther.storme@vil.be

Stephanie Florizoone
Communicatieverantwoordelijke
Tel: 03/229.05.07
GSM: 0494/34.01.63
stephanie.florizoone@vil.be

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!