PERSBERICHT: VIL ontwikkelt logistieke duurzaamheidsindex

Duurzame logistiek gaat op een verantwoorde manier om met energie, infrastructuur en grondstoffen. VIL start op donderdag 1 februari met het ambitieuze project Logistics Sustainability Index (LSI), waarin samen met twaalf bedrijven een model ontwikkeld zal worden die een score geeft aan de duurzaamheidsperformantie van de logistieke activiteiten van een bedrijf.

Met de Logistics Sustainability Index wil VIL een model opstellen vergelijkbaar met de World Logistics Performance Index, die naam en faam geniet, maar geen duurzaamheidcriterium inhoudt. Voor het opstellen van de Logistics Sustainability Index zal VIL relevante criteria oplijsten met betrekking tot duurzame logistiek in al zijn facetten. Mogelijke criteria zijn: energieverbruik, emissies (zowel CO2 als NOx, fijn stof,…), impact op mobiliteit, geluidsoverlast, verkeersveiligheid, gebruik van grondstoffen en afvalbeleid. Aan ieder criterium zal een wegingsfactor toegekend worden.

Meer dan CO2-reductie
“Veel bedrijven hebben met het programma Lean & Green en het VIL-duurzaamheidscharter al aangetoond dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Maar duurzaamheid is veel meer dan CO2-reductie. De kracht van LSI ligt dan ook in de benchmark die bedrijven van binnenuit zal stimuleren om trajecten op te starten om hun duurzaamheid te verbeteren, zich aldus te onderscheiden of te positioneren als koploper”, aldus Eva Gezels, projectleider bij VIL.

Met de index wil VIL de sector aanzetten tot een reëel duurzaamheidsbeleid. LSI moet een krachtig hulpmiddel worden om bedrijven meer inzicht te geven in waar ze staan op vlak van duurzaamheid en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren.

De index zal getest worden bij alle projectdeelnemers. Een van de deelnemers is Carglass Distribution. Het bedrijf deed haar CO2-uitstoot al met minstens 20% dalen en ontving hiervoor in 2016 de Lean & Green Star. “We werken aan een betere wereld door te investeren in duurzame projecten. Door deel te nemen aan de Logistics Sustainability Index bouwt Carglass aan de weg naar duurzame logistieke oplossingen en dit kadert perfect binnen onze strategie”, aldus Mattie Vanduffel, Logistics Manager bij Carglass Distribution.

Projectdeelnemers
Atlas Copco Airpower, Carglass Distribution, Chep Benelux, Colruyt, FrieslandCampina Belgium, Frigologix, HAVI Logistics, Montea, MSC Belgium, Odyssey Logistics Europe, Snel Logistic Solutions en Willy Naessens Industriebouw.

VIL persbericht – 01/02/2018 – VIL ontwikkelt logistieke duurzaamheidsindex

Eva Gezels