PERSBERICHT: Blockchain in supply chains: trend of hype?

Blockchain wordt vandaag gezien als de voorkeurstechnologie voor beveiligd dataverkeer in de supply chain. Het nieuwe VIL project ‘Blockchain in supply chains’ gaat op zoek naar de meerwaarde van deze technologie ten opzichte van bestaande state-of-the-art track & trace oplossingen. De focus ligt op sectoren waar een veilige supply chain hoge prioriteit heeft, zoals de voedings-, chemie- en life science sector. Negen bedrijven zetten er hun schouders onder.

Supply chains worden steeds complexer en meer gedigitaliseerd. Vele spelers zijn erbij betrokken, terwijl zij elkaar soms nauwelijks of niet kennen. Op een veilige manier transacties kunnen uitvoeren is dan ook een noodzaak geworden. In verschillende sectoren zijn er inspanningen geleverd om track & trace systemen op te zetten tussen bedrijven en ook de consument om transparante productinformatie te garanderen. Vandaag wordt blockchain naar voor geschoven als de voorkeurstechnologie voor beveiligd dataverkeer in de supply chain.

Meerwaarde in complexe, kwetsbare supply chains
“Blockchain is een digitaal logboek waarin gegevens zoals transacties op een veilige manier worden bijgehouden. Blockchain biedt heel wat potentieel: alles wat vandaag in een logboek wordt bijgehouden door mensen en instanties, kan in theorie efficiënter en veiliger verlopen met een digitale ketting”, zegt VIL projectleider Jan Merckx. Het project heeft als doel de meerwaarde van de technologie te bepalen in complexe en kwetsbare supply chains. De huidige en toekomstige blockchain toepassingen en track & trace systemen zullen in kaart gebracht en geanalyseerd worden. “We gaan op zoek naar de echte meerwaarde van de blockchain technologie en zullen een ideaal to-be scenario voor enkele sectoren uitwerken”, aldus Merckx.

Onzekerheden verminderen
Het project start in samenwerking met negen bedrijven die gaan voor verregaande digitalisering en de mogelijkheden van blockchain in de logistiek willen onderzoeken. Een van de deelnemers is Gosselin Group. “Gosselin Logistics kiest resoluut voor verdere digitalisering en neemt daarom het voortouw met dit blockchain project in de logistiek. We willen de impact van blockchain begrijpen op het samenwerken van bedrijven en de onzekerheden in hun supply chain verminderen. Door samen te werken met de verschillende partijen kunnen we oplossingen bedenken die gunstig zijn voor onze klanten en onszelf”, aldus Karen Van Brussel, Supply Chain Manager bij Gosselin Group.

Projectdeelnemers
Atlas Copco, BCTN, bpost, Colruyt, H.Essers, Gosselin Group, Lineas, Molenbergnatie en Randstad.

16/02/2018 – VIL persbericht – Blockchain in supply chains: trend of hype?

Jan Merckx
Projectleider