PERSBERICHT – Klant wil winkel en webshop als 1 geheel

VIL start met ‘Omni-channel logistiek’

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw geeft vandaag samen met 11 bedrijven de kick-off van het project ‘Omni-channel logistiek’. Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dit moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel verkoop.

De klant kiest
De meeste retailers verkopen zowel via webshop als via winkels. De consument van vandaag wil de flexibiliteit om te winkelen in het ene kanaal en de aankoop te doen in het andere kanaal. Klanten willen ze als één geheel: ze verwachten dat de aankoop kan geleverd worden, ook al is deze niet op voorraad in de bezochte winkel of webshop, en de plaats van levering zelf te kunnen aansturen: afhalen in de winkel van aankoop, in een andere winkel, thuislevering, op het werk …

Online en offline logistiek vaak volledig gescheiden
In de praktijk zijn webshops en winkels vaak gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Het gebeurt regelmatig dat een product bijvoorbeeld niet meer bestelbaar is via de webshop, maar wel in de winkel blijkt te liggen. De klant aanvaardt geen nee-verkoop meer. Dus moeten de logistieke ketens van beide verkoopkanalen zoveel mogelijk worden geïntegreerd. Een grote logistieke uitdaging die retailers dwingt hun processen te herzien. Het VIL wil hen met het nieuwe project ‘Omni-channel logistiek’ op weg helpen.

Roadmap voor omni-channel logistiek
Het VIL project zal onderzoeken wat de sleutelcomponenten zijn per sector voor een goed geïntegreerde online en offline logistiek. Wat is de beste infrastructuur (e-distributiecentra, hubs, winkels, afhaalpunten, sorteercentra, retourcentra …)? Hoe bereikt men de ideale mix tussen kost, service en klantervaring? Hoe kan men het zicht op en de benutting van de voorraad optimaliseren? Welke middelen zijn nodig en wat is de investeringskost? Om zo te komen tot een roadmap voor omni-channel logistiek voor Vlaanderen. Nadruk ligt op realisatie in de praktijk.

Minder nee-verkopen
De voordelen van een perfecte integratie van online en offline logistiek voor bedrijven zijn niet min”, legt Dirk De Vylder, directeur projecten bij het VIL, uit. “Er zullen minder nee-verkopen zijn door de evolutie naar een klantgeoriënteerde benadering, de totale voorraad in de keten kan omlaag, het is mogelijk om een breder – virtueel – assortiment aan te bieden, er zal minder afprijzing nodig zijn en bovendien worden klanten op maat bediend en zullen zij tevredener en trouwer zijn.”

Omni-channel in Vlaanderen
Omni-channel kan in Vlaanderen wel eens erg belangrijk worden. Door de densiteit van het winkelnetwerk zal de consument sneller kiezen voor combinaties van verkoopkanalen: online bestellen, ophalen in afhaalpunt, retourneren in winkel enzovoort.

Elf bedrijven willen weten hoe hun processen aan te passen aan de omni-channel trend en stappen mee in het project: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

Update 5/03/2015: Procter & Gamble sluit nog aan bij de deelnemersgroep. Dit zet de teller op 12 deelnemende bedrijven.

Kick-off Omni-channel logistiek

Foto: kick-off meeting ‘Omni-channel logistiek’
EINDE VAN HET PERSBERICHT

pdf_icon 24/02/2015 – VIL Persbericht – Klant wil winkel en webshop als 1 geheel

CONTACTINFORMATIE
Anke D’Halleweyn
Communicatieverantwoordelijke
Tel: 03/229.05.07
E-mail: anke.dhalleweyn@vil.be

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

Koninklijkelaan 76 - B-2600 Berchem
T: +32 (0) 3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038
IBAN: BE59 0014 0122 5826
BIC: GEBABEBB

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
VIL